Skid-VM 2015 – en ekonomisk succé som överträffar alla förväntningar

När en månad återstår av verksamheten för skid-VM 2015 står det klart att det preliminära ekonomiska resultatet uppgår till 42 miljoner kronor före dispositioner och skatter.
– Resultatet överträffar både budget och förväntningar med råge och jag är oerhört glad över att kunna presentera detta för våra huvudägare Falu kommun och Svenska Skidförbundet, säger Sven von Holst, vd för Falun2015.

Folkfest, biljettsuccé och de bästa svenska VM-framgångarna någonsin. Falun2015 blev på många sätt ett evenemang som överträffade förväntningar. När en månad återstår av VM-verksamheten står det klart att även det ekonomiska resultatet, på 42 miljoner kronor före dispositioner och skatter, överträffar förväntningarna.

Det är biljettförsäljning och gästhantering som är de främsta bidragen till det lyckade resultatet.
– Ju närmare VM vi kom märkte vi att det fanns utrymme för en vinst som stegrade i takt med att biljettförsäljningen ökade. När vi på invigningsdagen hade sålt drygt 170 000 biljetter insåg vi att det skulle kunna bli ett mycket bra ekonomiskt resultat. Antalet sålda biljetter slutade på 228 000, vilket medförde att intäkten för biljetter och gästhantering blev cirka 25 MSEK bättre än budgeterat, berättar Sven von Holst.

VM-projektet har pågått i fem år och under den tiden har omsättningen ökat successivt från 175 MSEK till drygt 300 MSEK. I detta ingår affärsnätverket Beyond Skiing med 59 MSEK. Ända från starten har VM-projektet har haft en budget i balans. De sammantagna intäkterna uppgår till 307,7 MSEK och kostnaderna till 263,7 MSEK.
– Under hela projekttiden har vi haft en stark kostnadskontroll. I slutändan fick vi betydligt lägre kostnader än budgeterat för boende och transporter för deltagande lag, vilket påverkade resultatet positivt, säger Sven von Holst.

Förutom stark biljettförsäljning och sparade kostnader har näringslivet visat stort intresse för skid-VM. Sponsorintäkterna blev högre än budgeterat och i detta utgjorde affärsnätverket Beyond Skiing en viktig del.
– Jag vill passa på att tacka våra partners för det viktiga stöd de bidragit med både vad gäller finansiering, men också i form av produkter, tjänster och berikande av evenemanget genom upplevelsebaserad närvaro. Men dessutom vill jag tacka det svenska längdlandslaget, vars fina framgångar lockade publiken till Falun, samt sist, men inte minst, alla våra fantastiska volontärer. Utan dem hade detta inte varit möjligt, avslutar Sven von Holst.

Kommentarer från VM-bolagets ägare:

– Svenska Skidförbundet ser det som mycket viktigt med tävlingar på hemmaplan. Det visar inte minst faktumet att vi ska ha nästa alpina VM i Åre 2019. Falun2015 visar nu att det är möjligt för stora evenemang att få ett positivt resultat. För Svenska Skidförbundets del blir vinsten ett välkommet bidrag till vår fortsatta satsning på svensk skidsport, säger Mats Årjes, ordförande för Svenska Skidförbundet.

– Vi är naturligtvis väldigt glada över att resultatet för skid-VM i Falun blev så bra. Vår ambition är att ett nytt VM kommer till Falun inom 10-14 år. Förhoppningsvis gör det fina resultatet att kommuninvånarna får en än mer positiv uppfattning till att evenemang av den här storleken anordnas i Falun, säger Jonny Gahnshag, ordförande i VM-bolaget, tillika kommunalråd i Falu kommun.

Fakta Falun2015

• 228 000 sålda biljetter
  • 281 600 åskådare på tävlingsarenan
  • Ca 70 000 besökare vid prisceremonierna och andra sidoaktiviteter