9600 hyresgäster delar på 8,6 miljoner i hyresrabatt.

9600 hyresgäster delar på 8,6 miljoner i hyresrabatt. Mer än var tredje hyresgäst hos Familjebostäder kan vänta sig en hyresrabatt lagom till jul. Drygt 9 600 hushåll har valt att vänta med hela eller delar av underhållet i sin bostad och får nu drygt 8,6 miljoner kr i återbäring. I snitt blir det nästan 900 kr per lägenhet. Men rabattens storlek varierar. I år kan det bli allt mellan 235 kr och 3780 kr extra till hushållskassan. Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU) låter hyresgästen själv bestämma när det är dags för underhåll i lägenheten. Tycker man till exempel att spisen fungerar utmärkt efter 17 år, vilket är underhållsintervallet för vitvaror, kan man välja att avstå från utbytet och i stället få en hyresrabatt på 235 kr per år. För en kyl/frys är rabatten 360 kr. Underhållsintervallet för målning och tapetsering är 12 år. Ett vardagsrum ger mellan 320-390 kr i rabatt och ett sovrum 275-355 kr. Väntar man med målning och tapetsering av köket blir rabatten 445-510 kr som betalas ut till jul. Den som vill kan naturligtvis också få renoverat tidigare. Hur mycket det kostar beräknas efter hur lång tid det är kvar till att underhållet normalt skulle ha utförts. HLU-rabatten betalas ut genom ett hyresavdrag på januarimånadens hyra. För ytterligare information kontakta: Elmar Jehle, marknadskommunikatör Tel 08-737 20 70, 070-737 20 70 elmar.jehle@familjebostader.com Familjebostäder ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Vi äger drygt 25 000 bostäder och 2 300 lokaler alla med hyresrätt. 42 000 Stockholmare bor hos oss. Läs mer om Familjebostäder på www.familjebostader.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00460/wkr0002.pdf