Permanent videokonst lyser upp höstmörkret i Hammarby Sjöstad.

Permanent videokonst lyser upp höstmörkret i Hammarby Sjöstad. På tisdag får Sickla udde i Hammarby Sjöstad en ny attraktion. Ingångarna till Familjebostäders hyreskvarter på Sickla udde kommer då att lysas upp av konstnären Eva Kochs permanenta videoinstallationer med namnet "Spænd". Dessutom kommer två ljuskronor i neon och glas av formgivaren/konstnären Per Sundberg att lysa upp växthuset som finns i anslutning till hyresgästernas odlingslotter på gården. Installationer med videkonst har gjorts tidigare både i Sverige och utomlands. Men att installera ett permanent videokonstverk i utomhusmiljö är unikt i Sverige och även vad vi vet internationellt säger Ann Magnusson, konstkonsult för Statens konstråd. Hon har i samarbetade med Familjebostäder tagit fram den konstnärliga gestaltningen. - Jag är särskilt glad att Familjebostäder vågar använda nya konstformer. Det passar bra i ett område som präglas av mycket nytänkande. Familjebostäder har gjort en medveten satsning på samtida konst för att skapa en spännande och inspirerande boendemiljö som både är vacker och attraktiv, berättar Göran Persson, affärsområdeschef på Familjebostäder. - Människor som är stolta över sin omgivning trivs bättre med livet och boendet. Invigningen av konstverken sker tisdagen den 11 november. Stadsbyggnadsborgarrådet Py Börjeson tänder då Per Sundbergs två ljuskronor i neon och glas i växthuset. Samtidigt startar Eva Kochs permanenta videokonstverk i gårdspassagerna på Båtbyggargatan 14 och Båtbyggargatan 48. Samling sker klockan 18.00 vid växthuset inne på gården i kvarteret Innanhavet, Rorgängargatan 1. På plats finns konstnärerna Eva Koch och Per Sundberg, arkitekten Mats Egelius och konstnärliga projektledaren Ann Magnusson samt Familjebostäders VD Hans Pettersson. För mer information och bildmaterial kontakta: Elmar Jehle, marknadskommunikatör Familjebostäder, 08-737 20 70, 070-737 20 70 elmar.jehle@familjebostader.com Familjebostäder ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Vi äger drygt 25 000 bostäder och 2 300 lokaler alla med hyresrätt. 42 000 stockholmare bor hos oss. Läs mer om Familjebostäder på www.familjebostader.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/10/20031110BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/10/20031110BIT00070/wkr0002.pdf