Pressinbjudan till årets fjärde byggstart för Familjebostäder

Årets fjärde byggstart för Familjebostäder Efter att tidigare i år ha startat nybyggen i Högdalen, Hammarby Sjöstad och Hässelby är det nu på fredag dags för den fjärde byggstarten för Familjebostäder, denna gång i Årstadal. På södra sidan om Liljeholmsbron växer en helt ny stadsdel fram och där ska Familjebostäder bygga 137 hyreslägenheter och sex butikslokaler. Stadsbyggnadsborgarrådet Py Börjesson startar bygget fredagen den 28 november 2003 klockan 12.30 genom att göra en första provborrning. Plats: Årstaängsvägen / Ingenjörsvägen. - Att bostadsbyggandet i Stockholm har kommit igång börjar nu ge konkreta resultat, säger Hans Pettersson, VD på Familjebostäder. För en nyproducerad hyreslägenhet kan det i vissa fall räcka med en kötid på några månader hos bostadsförmedlingen. Förutom Py Börjeson och Hans Pettersson finns också Anders Danielsson från Skanska på plats för att svara på dina frågor. I projektet prövas en ny entreprenadform som bygger på ett samarbetsavtal mellan Skanska och Familjebostäder där båda parter ska arbeta för att sänka kostnaderna i projektet. Det kommer därför att löna sig för samtliga att effektivisera byggprocessen. Efter byggstarten bjuder vi på en värmande sopplunch. Välkommen! Korta fakta om Familjebostäders kvarter i Årstadal * Kvartersnamn: Lagbasen 1 * Adress: Ingenjörsvägen, nuvarande Årstaängsvägen * Arkitekt: SWECO FFNS arkitekter, Willy Hermansson * Antal lägenheter: 137 * Lägenhetsstorlekar: från ett rok på 35 kvm till fyra rok mellan 85 och 89 kvm * Första inflyttning: hösten 2005 * Förmedling: Stockholms bostadsförmedling och Familjebostäders interna kö - en förmån för våra egna hyresgäster. * Totalentreprenad: Skanska med incitament För mer information kontakta: Hans Pettersson, VD, telefon 08-737 22 88 eller 070-737 22 88 hans.pettersson@familjebostader.com Elmar Jehle, marknadskommunikatör, telefon 08-737 20 70 eller 070-737 20 70 elmar.jehle@familjebostader.com Familjebostäder ägs av Stockholms stad och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB. Vi äger drygt 25 000 bostäder och 2 300 lokaler, alla med hyresrätt. 42 000 stockholmare bor hos oss. Läs mer om Familjebostäder på www.familjebostader.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/27/20031127BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/27/20031127BIT00160/wkr0002.pdf