En helt ny standard för revision i mindre företag

En standard för revision i mindre företag har under en längre tid efterfrågats. Nu är ett första förslag verklighet. Nordiska Revisorsförbundets (NRF) förslag till Nordisk standard för revision i mindre företag – Nordiska standarden. I dagarna skickas förslaget ut på remiss för att inhämta synpunkter från olika intressenter.

– Nordiska standarden ger revisorn ett tydligt uppdrag utan att i detalj tala om hur själva granskningen ska utföras. Det får revisorn avgöra själv, och det är också en av avsikterna med den nya standarden. Det är bra att det professionella omdömet får stort utrymme, säger Dan Brännström, generalsekreterare i FAR.

Nordiska standarden är anpassad till förväntningar, förutsättningar och behov hos mindre företag. Den är avsedd för revision i företag där verksamheten inte är för komplex.

– Vi hoppas att så många som möjligt nu tar chansen och ger oss synpunkter. För remissvaren blir en viktig del i beslutsunderlaget. Att införa en ny revisionsstandard är ett stort beslut, fortsätter Dan Brännström.

Under processen har tillsynsmyndigheter i de nordiska länderna fortlöpande informerats. Vidare har utkast till standarden utvärderats av fokusgrupper i respektive land.

Hela remissförfarandet är gemensamt för de nordiska länderna och sker parallellt. Svenska remissvar ska vara FAR tillhanda senast 19 oktober 2015. Remissvaret skickas med e-post till janet.temple@far.se

Följebrev och Nordiska standarden medföljer den här pressreleasen som pdf.

Dan Brännström, generalsekreterare, tel. 08 506 112 15, mob. 070 311 18 15

Lena Henriksson, kommunikationschef, tel. 08 506 112 34, mob. 076 789 08 09

FAR är branschorganisationen för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare FAR arbetar både nationellt och internationellt med att utveckla revisions- och rådgivningsbranschen genom bland annat rekommendationer, utbildning och remissverksamhet. Läs mer på www.far.se.