Förtydligande om bostadsrättsföreningar efter inslag i Ekonomiekot

I ett inslag i Ekonomiekot påstås att det var FAR som i våras beslutade att förbjuda progressiva avskrivningar. Ett påstående som är felaktigt då det var Bokföringsnämnden som fattade beslutet.

- Det var Bokföringsnämnden som stoppade progressiva avskrivningar. Nu jobbar vi på FAR idogt med att räta ut alla frågetecken kring ansvar och redovisning med anledning av Bokföringsnämndens beslut, säger Dan Brännström, generalsekreterare i FAR.

Tillsammans med HSB, Bostadsrätterna, SBC och Riksbyggen har FAR initierat en utredning om styrelseledamöters ansvar. Bakgrunden är de underskott som förväntas uppkomma i bostadsrättsföreningar till följd av Bokföringsnämndens beslut. Professor Daniel Stattin och advokaten, tillika adjungerade professorn, Carl Svernlöv kommer att presentera resultatet av utredningen 19 september i anslutning till FARs Branschdagar.

- Vi jobbar dessutom med att utveckla ett nytt koncept för redovisning i bostadsrättsföreningar. En köpare av en bostadsrätt måste få bästa möjliga beslutsunderlag, säger Dan Brännström, generalsekreterare i FAR.

FAR har begärt rättelse av Ekonomiekot om vem som fattade beslutet om avskrivningar i bostadsrättsföreningar. Inslagen sändes onsdagen 20 augusti kl. 18.02 och torsdagen 21 augusti kl. 06.32. Ekonomiekot går under dagens sändningar in med en rättelse om att det var Bokföringsnämnden och inte FAR som fattade beslutet.

Dan Brännström, generalsekreterare, tel. 08 506 112 15, mob. 070 311 18 15

Lena Henriksson, kommunikationschef, tel. 08 506 112 34, mob. 076 789 08 09

FAR är branschorganisationen för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare och har ca 6 000 medlemmar. FARs uppdrag är att hjälpa revisions- och rådgivningsbranschen att göra nytta för näringsliv och samhälle. Detta sker främst genom utveckling av god yrkessed, kompetensutveckling och opinionsbildning. Läs mer på www.far.se.