Ny framtidsstudie om redovisnings- och revisionsbranschen: Stora förändringar att vänta för redovisnings- och revisionsbranschen

Rådgivningen bedöms växa och bli en allt större del av redovisnings- och revisionsbranschens verksamhet. I något läge kommer det som idag kallas revisionsbyråer i själva verket att domineras av andra tjänster. En och annan byrå avvecklar kanske till och med sin revisionsverksamhet. Samtidigt utmanas revisionens relevans och attraktionskraft. Det är några av slutsatserna i Kairos Futures framtidsstudie som presenteras på FARs branschdagar idag.

-  Branschen har alltid varit bra på att utveckla nya tjänster och erbjudanden. Men den här gången är det annorlunda. Förändringarna är så stora och genomgripande att vi måste finna nya sätt att utveckla branschen. Vi måste våga vara innovativa och kunna pröva nya grepp. Här utmanas branschens internationella organisationer och självfallet också FAR, säger FARs generalsekreterare Dan Brännström.

Av Kairos Futures rapport framkommer att vi kan räkna med ökad differentiering av branschens tjänster. Detta gäller inte minst revision där det kan komma att efterfrågas en ny revisionstjänst för mindre företag också på det globala planet.

Dessutom stiger förväntningarna på ökad öppenhet och kommunikation hela tiden.

-  På samma sätt som det idag lämnas mer information om styrelsearbetet i större företag måste morgondagens revisor öppna den svarta lådan och berätta det som marknaden och olika intressenter faktiskt vill veta, säger Dan Brännström.

Ladda ner hela framtidsstudien på www.far.se

För ytterligare information kontakta:

Dan Brännström, generalsekreterare FAR

Anna Erhardt, kommunikationschef FAR