Nytt revisionspaket klubbat i Bryssel

På måndagen antog EUs ministerråd det nya revisionspaketet som även EU- parlamentet röstade om tidigare i april. De nya reglerna omfattar främst revision i börsnoterade och finansiella företag. Den svenska regeringen utsåg nyligen justitierådet Kristina Ståhl att leda utredningen om hur revisionspaketet ska implementeras i svensk lagstiftning senast i maj eller juni 2016.

Några av de viktigare punkterna i det nya regelpaketet rör krav på byrårotation och restriktioner för vilka tjänster som revisionsbyråerna får tillhandahålla börsnoterade och finansiella företag. Vidare kommer revisorns rapportering att bli mer transparent.

- Att revisionspaketet är klubbat innebär inte att allt är på plats, utan det återstår många frågor inför implementeringen i Sverige. Från branschens sida hoppas vi att utredningen lägger stor vikt vid att värna den svenska modellen för bolagstyrning och möjligheten till självreglering, säger Dan Brännström, generalsekreterare i FAR.

Dan Brännström, generalsekreterare, tel. 08 506 112 15, mob. 070 311 18 15

Marianne Bäärnhielm, t f kommunikationschef, tel. 08 506 112 34, mob. 076 789 08 09

FAR är branschorganisationen för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare och har ca 6 000 medlemmar. FARs uppdrag är att hjälpa revisions- och rådgivningsbranschen att göra nytta för näringsliv och samhälle. Detta sker främst genom utveckling av god yrkessed, kompetensutveckling och opinionsbildning. Läs mer på www.far.se.