Politiker ska inte granska sig själva

För förtroendets skull måste auktoriserade och godkända revisorer - inte förtroendevalda politiker - ansvara för revisionen av den finansiella rapporteringen i kommuner, landsting och regioner, skriver FAR i sitt remissvar på förslaget till ny kommunallag.

FAR anser att förslagen till förändrad kommunrevision i betänkandet En kommunallag för framtiden (SOU 2015:24) inte motsvarar de krav på professionell och oberoende revision som måste kunna ställas. Verksamheterna i kommuner, landsting och regioner omsluter ofta miljardbelopp och kan ha tusentals anställda.

FAR avstyrker förslaget att förtroendevalda revisorer även fortsättningsvis ska ansvara för redovisningsrevisionen, dvs. granskningen av den finansiella rapporteringen. En utgångspunkt i FARs remissvar är att revisionen bör ske på ett likartat sätt i kommuner, landsting och regioner oberoende av om den granskade verksamheten bedrivs i bolagsform eller inte. FAR skriver att utifrån ett fullmäktigeperspektiv, och ytterst ett demokratiperspektiv, måste driftsformen vara underordnad behovet av en likartad revision.

- Kommunrevisionen bedrivs enligt en modell från 1800-talet. För förtroendets skull är det hög tid att låta att auktoriserade och godkända revisorer ansvara för redovisningsrevisionen. De omfattande och ofta komplexa verksamheterna i exempelvis en kommun kräver en professionell och oberoende revision utan politiska förtecken, säger FARs generalsekreterare Dan Brännström.

FAR menar emellertid att de förtroendevalda revisorerna även framöver ska ansvara för verksamhetsrevisionen, dvs. granskningen av huruvida en verksamhet sköts på ett ändamålsenligt och ekonomiskt tillfredsställande sätt.

- Vi är övertygade om att den förtroendevalda revisorn och den auktoriserade eller godkända revisorn kan samverka på ett bra sätt. För att effektivt kunna arbeta tillsammans för god intern kontroll och samtidigt motverka risken för korruption föreslår vi nu att det införs en ömsesidig upplysningsskyldighet, säger Dan Brännström

Lena Henriksson, kommunikationschef, tel. 08 506 112 34, mobil 076 789 08 09
Dan Brännström, generalsekreterare, tel. 08 506 112 15, mobil 070 311 18 15

FAR är branschorganisationen för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare. FAR arbetar  med att utveckla revisions- och rådgivningsbranschen genom rekommendationer, utbildning och remissverksamhet.  Läs mer på www.far.se.