Regeringen saknar ambitionen att förenkla för företagen

Regeringen säger nej till förslagen att slopa det krångliga bokföringsjävet och att avkriminalisera sena årsredovisningar. Det framkommer av en ny lagrådsremiss. Regeringens linje är ett svek mot alla företagare som efterlyser förenklingar anser FAR.

– Vi är besvikna på att regeringen inte tar bort bokföringsjävet. Det hade varit en angelägen förenkling för de små företagen som ju ofta behöver hjälp med både redovisning och revision. Om man tänker på det massiva stödet för att ta bort jävsreglerna är det omöjligt att förstå att regeringen inte vill förenkla, säger Dan Brännström, generalsekreterare i FAR.

Av lagrådsremissen framkommer vidare att bokföringsbrott som är ringa får åtalas endast om det av särskilda skäl är påkallat från allmän synpunkt. Syftet med förslaget är att göra den straffrättsliga regleringen av försenade årsredovisningar mindre sträng.

– Regeringen försöker lindra effekterna av en olycksalig HD-dom. Men tyvärr innebär regeringens beslut att enskilda företagare även i fortsättningen kommer att dömas för bokföringsbrott på grund av försenad årsredovisning. Det är bättre att tillämpa företagsbot eller att höja förseningsavgiften, säger Dan Brännström.

Regeringen vill att det på sikt bara ska finnas en revisorskategori. De ca 1 000 godkända revisorerna som har avlagt revisorsexamen kommer därför att benämnas auktoriserad revisor. En godkänd revisor som inte har avlagt revisorsexamen behåller sin behörighet och kommer även framöver att benämnas godkänd revisor.

– Det är positivt att vi går mot en enda revisorskategori. Det gamla systemet är överspelat eftersom auktoriserade revisorer och godkända revisorer med revisorsexamen har samma behörighet, menar Dan Brännström.

De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 juni 2013.

Läs mer på www.far.se

För mer information vänligen kontakta:
Dan Brännström, generalsekreterare, tel. 08 506 112 15, mob. 070 311 18 15

Anna Erhardt, kommunikationschef, tel. 08 506 112 34, mob. 076 789 08 09

FAR är branschorganisationen för revisorer och rådgivare och har ca 6 500 medlemmar. Tillsammans med FAR Akademi ger vi näringsliv och samhälle rätt kompetens, rätt information och rätt förutsättningar för tillväxt. FAR ger också ut tidskriften Balans. Läs mer på www.far.se.

Taggar: