Nu hedras Arne Bergkvist, 84: Djärv och nytänkande när Farsta Centrum skapades

Stora visioner och stort mod hade de politiker i Stockholm som beslutade att privata företagare skulle få planera det nya köpcentrumet i Farsta. Det visade sig att bygget av Farsta Centrum blev ett enastående projekt som det bara tog två år att fullfölja tills det var dags för invigning den 23 oktober 1960. En av de drivande i projektet var Arne ’Farsta-Arne’ Bergkvist, idag 84 år. I 30 år förvaltade och utvecklade han centrumet på olika poster. På Handelns Dag den 24:e maj uppmärksammas han för sina insatser.

Det var den välkände och initiativrike byggherren Olle Engkvist som lyckades övertyga kommunherrarna i Stockholms stad att låta bilda Farsta Centrum AB. När det väl var klart behövde man en person med visioner och kunskaper som skulle genomföra och driva bolaget. Arne Bergkvist var anställd på Stockholms Stads Fastighetskontor och arbetade med Vällingby Centrum. Dessa erfarenheter tog han med sig när han blev vd och ansvarig för byggandet och förvaltningen av Farsta Centrum. Spektakulärt centrumbygge Redan vid starten var det många välkända butiker och verksamheter som slogs om att få etablera sig i det nya centrumet i Farsta. NK flyttade in, liksom Hallbergs Guld, Konsum och Tempo bland andra. Och fullbordat blev det när den välkända restaurangen Berns valde att öppna i Farsta Centrum. Det spektakulära centrumbygget med sin spännande arkitektur blandat med stort kommersiellt intresse och ett starkt stöd från politiker och samhälle uppmärksammades långt utanför Sveriges gränser. Mycket att lära av hur man gjorde då Arne Bergkvist berättar gärna om hur det gick till under tiden för Farstas tillkomst. Det är ett stycke nutidshistoria som fortfarande fängslar och fascinerar. Och vi har fortfarande mycket att lära av de överväganden som man gjorde redan på 50-talet när det gällde att bygga handelsplats och mötescentrum utanför stadens citykärna. – Historien ställer dagens behov i perspektiv, och det tycker vi är viktigt. Vi är glada att Arne fortfarande har ett stort intresse för Farsta Centrum och att han fortfarande delar med sig av sina erfarenheter med sådan entusiasm, detaljkännedom och engagemang. Det är roligt att idag kunna visa honom att vi är tacksamma för hans insatser. Det säger centrumchef Susanne Broman Kjulsten på Handelns Dag, 45 år efter invigningen av Farsta Centrum. Under sensommaren kommer det att hållas arkitekturvandringar i Farsta Centrum. Det blir spännande för dem som vill höra historien om centrumet berättandes av guider som till sin hjälp har haft källor med en mängd personliga minnen, bland annat Arne Bergkvist.