Årsstämma i Fastighets AB Balder (publ)

Fastighets AB Balders årsstämma ägde rum i Göteborg den 7 maj 2014.

Stämman öppnades av styrelsens ordförande Christina Rogestam som också utsågs till ordförande på stämman.

VD Erik Selin redogjorde för bolagets verksamhet under 2013.

Stämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för 2013 och beslutade om ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och VD. Vidare beslutade stämman att av den ansamlade vinsten om 6 102 081 465 kr lämnas utdelning med 200 000 000 kr till befintliga preferensaktieägare och med ytterligare högst 100 000 000 kr om fler preferensaktier emitteras fram till nästa årsstämma i enlighet med följande villkor. Under tiden fram till nästa årsstämma ska utdelning lämnas kvartalsvis med 5 kr per preferensaktie, dock högst 20 kr. Stämman beslutade att ingen utdelning skall lämnas till stamaktieägarna.

Stämman beslutade att ett oförändrat fast styrelsearvode om sammanlagt 460 000 kr skall utgå, att fördelas med 160 000 kr till styrelsens ordförande och 100 000 kr till övriga styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget.

Stämman beslutade välja om styrelseledamöterna Christina Rogestam, Erik Selin, Fredrik Svensson, Sten Dunér samt Anders Wennergren. Till styrelseordförande utsågs Christina Rogestam.

Stämman beslutade att valberedningen skall bestå av en representant för envar av de två största aktieägarna eller ägarkonstellationerna jämte Lars Rasin, som företräder övriga aktieägare, som ordförande. Valberedningens sammansättning skall offentliggöras senast sex månader före årsstämman 2015.

Stämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under tiden till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, kunna besluta om en nyemission av högst 5 000 000 preferensaktier och/eller aktier i serie B motsvarande högst tio procent av befintligt aktiekapital.

Stämman beslutade vidare att under tiden fram till nästa årsstämma, bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen, dels besluta om förvärv av egna aktier av serie B men att innehavet av egna aktier i bolaget sammantaget inte får överstiga 10 procent av samtliga aktier i bolaget, dels besluta om att överlåta bolagets innehav av egna aktier av serie B.

Ekonomidirektör Magnus Björndahl, 0735-58 29 29

Denna information är sådan som Fastighets AB Balder (publ) kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen har offentliggjorts kl 08.30 den 8 maj 2014.

Fastighets AB Balder är ett börsnoterat fastighetsbolag som med lokal förankring skall möta olika kundgruppers behov av lokaler och bostäder. Balders fastighetsbestånd hade per 31 mars 2014 ett värde om 29,1 Mdkr. Balderaktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap.

Box 53121, 400 15 Göteborg
www.balder.se