Balder och Backahill blir ägare i nya Brinova

Fastighets AB Balder har, som dellikvid för försäljningen av Tornet Landskrona, erhållit 35 % av Brinova Fastigheter AB och blir tillsammans med Backahill AB (45%) huvudägare i ett nytt bolag med inriktning på offentliga fastigheter och bostäder.

Den nya koncernen får initialt ett fastighetsbestånd på cirka 40 fastigheter till ett värde om drygt 1 miljard kronor. Fastighetsbeståndet är geografiskt koncentrerat till södra Sverige. Målsättningen är att skapa ett större bolag med fortsatt fokus på offentliga fastigheter och bostäder, vilket idag motsvarar över 75 % av värdet.

Största hyresgäster i beståndet är Malmö Stad, Landskrona Stad, Arbetsförmedlingen, Transportstyrelsen m.fl på långa hyresavtal.

Bolaget kommer att utöka ägarkretsen och marknadsnotera bolaget under 2016. Verkställande direktör för bolaget är Magnus Blomsterberg och styrelseordförande är Erik Selin.

Finanschef Marcus Hansson telefon 0768-36 98 48

Informationen är sådan som Balder skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 oktober 2015 kl 10.00.

Box 53121, 400 15 Göteborg
Tfn 031-10 95 70
Org. nr 556525-6905, Säte Göteborg

Fastighets AB Balder är ett börsnoterat fastighetsbolag som med lokal förankring skall möta olika kundgruppers behov av lokaler och bostäder. Balders fastighetsbestånd hade per 30 juni 2015 ett värde om 38,1 Mdkr. Balderaktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap.