Begränsade effekter av skärpt amorteringskrav

Det skärpta amorteringskravet har skapat stor debatt, spekulation och osäkerhet på bostadsmarknaden. En ny Novusundersökning från Fastighetsbyrån visar dock att de faktiska effekterna ligger i linje med Finansinspektionen prognos. Höginkomsttagare och stockholmare är de som påverkats mest.

Fastighetsbyrån har genomfört en Novusundersökning där 1 614 svenskar har svarat på frågor om sin boendesituation. Svaren visar att 10 procent av svenskarna, och 16 procent av de som funderar på att flytta, tycker att det skärpta amorteringskravet har påverkat deras vilja eller möjlighet att flytta. De som i högst uträckning tycker att de har påverkats är stockholmare och höginkomsttagare.

• Vi var kritiska till det skärpta amorteringskravet framförallt för att det var dålig tajming på en redan turbulent marknad. Beslutet har också ökat osäkerheten och påverkat konsumenternas beteende. Men till stor del är det psykologi och spekulation. Undersökningsresultaten visar att de faktiska effekterna inte är så dramatiska och ligger väl i linje med det FI förutspådde, säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

26-35-åringar påverkas mest
Den åldersgrupp som i störst utsträckning har påverkats av det skärpta amorteringskravet är 26-35-åringar. Endast 9 procent av 18-25-åringar tycker att de har påverkats, även om många (28 %) inte kan avgöra om de har påverkats.

• Det finns stora barriärer och inlåsningseffekter på bostadsmarknaden, inte minst för unga. Men det vi behöver nu är en översyn av hela bostadspolitiken – inte stressade punktinsatser för att stimulera marknaden eller vinna röster i valet. Alla enskilda förändringar skapar onödig turbulens och risken är att vi lägger för stor vikt vid det skärpta amorteringskravet när andra åtgärder är viktigare, säger Johan Engström.

Undersökningens resultat:

Har beslutet att införa ett skärpt amorteringskrav från den 1 mars 2018 påverkat din vilja eller möjlighet att byta bostad?

Svarsalternativ Totalt Flyttbenägna
Ja 10 % 16 %
Nej 82 % 74 %
Vet ej 8 % 10 %

Ålder:

Svarsalternativ 18-25 år 26-35 år 36-55 år 56+ år
Ja 9 % 14 % 12 % 6 %
Nej 63 % 79 % 84 % 89 %
Vet ej 28 % 7 % 5 % 5 %

Ort:

Svarsalternativ Storstäder Större städer Mindre städer/orter Stockholm
Ja 14 % 8 % 5 % 16 %
Nej 78 % 81 % 88 % 78 %
Vet ej 7 % 11 % 6 % 5 %

Inkomst:

Svarsalternativ -19 999 kr/mån 20-39 999 kr/mån 40-59 999 kr/mån 60 000- kr/mån
Ja 11 % 9 % 11 % 23 %
Nej 79 % 86 % 86 % 77 %
Vet ej 11 % 5 % 3 % 0 %

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Fastighetsbyrån. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1614 intervjuer genomförts under perioden 16 maj-5 juni 2018. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. I maj 2017 genomfördes motsvarande Novusundersökning med 1611 genomförda intervjuer. Vissa av frågorna ställdes på samma sätt och kan därmed jämföras med året resultat.

Johan Vesterberg, Presschef, Fastighetsbyrån

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 250 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2017 förmedlade företaget cirka 47 500 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 107 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.