En trädgård för lata dagar är drömmen för många husspekulanter

Den främsta anledningen till att vi vill ha en trädgård är för att lata oss i den, enligt en ny undersökning från Fastighetsbyrån. På andra plats är att grilla och umgås med vänner. Kanske hänger det samman med att endast 1 på 10 av svenskar som är ute efter att köpa hus, anser sig ha gröna fingrar.

Våren och sommaren är snart här, och med den trädgårdens bästa tid. Enligt en undersökning från Fastighetsbyrån är det en lättskött och insynsskyddad trädgård som står högst i kurs när svenskarna ska köpa hus. På tredje plats är att trädgården har en altan. Kvinnor tycker i högre grad än män att trädgårdsland är viktigare medan män i högre utsträckning föredrar en stor trädgård och en fin gräsmatta. Vad vi värdesätter hos en trädgård varierar också med var vi bor. en stor och lättskött trädgård är viktigare på landsbygden jämfört med i storstäderna, medan storstadsbor i högre utsträckning vurmar för en altan.

– Många som är på jakt efter hus, drömmer om en barnvänlig eller lättskött trädgård och gärna en uteplats med sol för att fika, grilla och äta middag på. De som flyttar från en bostadsrätt i stan till hus med trädgård har ofta småbarn och vill ha en trädgård som de kan leka i, så en tomt med en gräsmatta är något som mina kunder brukar uppskatta. Under senare tid har också önskemål om möjligheten till en köksträdgård varit vanliga. Säger Robert Laigar, Fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån Örgryte.

Lata dagar i trädgården är det som lockar mest med en trädgård (26%), tätt följt av att kunna grilla med vänner (20%). Män ser framför allt fram emot att grilla, medan kvinnor i högre grad drömmer om lata dagar och om att kunna odla sitt trädgårdsintresse. På tredjeplats kommer att låta barnen leka ute, följt av att kunna odla trädgårdsintresset och att kunna äta frukost ute.

Trädgårdens påverkan på ett husköp

För en av tre spelar trädgården en avgörande roll vid husköp. Men trädgården spelar en mindre viktig roll jämfört med andra aspekter som är förenade med en hög kostnad, såsom modernt värmesystem, nydränerad grund och nyrenoverat tak. Att huset har garage är viktigare för män än för kvinnor samt för personer som bor utanför storstadsregionerna.

Om undersökningen

Mellan den 12:e och 18:e mars 2014 genomförde Fastighetsbyrån en undersökning kring trädgårdens betydelse när man köper hus. Kartläggningen genomfördes via webbenkät till medlemmar i en webbpanel. Målgruppen är svenskar i åldrarna 25-65 år som kan tänka sig att bo i en villa/radhus/kedjehus eller en lägenhet i en villa, d v s personer som kan tänka sig att bo i miljöer med trädgård. Totalt deltog 1004 personer i undersökningen.

Tove Widemar, Pressansvarig, Fastighetsbyrån
E-post:
tove.widemar@fastighetsbyran.se

Kort om Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 500 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2013 förmedlade företaget cirka 38 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 60 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.