Här har svenska bostadsägare fått betalt för att bo

En rapport som Fastighetsbyrån har tagit fram visar att vissa svenska bostadsägare fått betalt för att bo de senaste fem åren. Rapporten har analyserat bostädernas värdeutveckling jämfört med kostnadsutvecklingen och på vissa orter överstiger prisökningarna alla kostnader för bostaden. Det har varit mer lönsamt att äga en bostadsrätt än en villa och de som äger bostadrätter i Uppsala, Linköping och Örebro är de stora vinnarna. I Stockholm och Uppsala har villaägare fått betalt för att bo.

De senast fem åren har medianvillan ökat i pris med 19 % och bostadsrätten med 51 %. Samtidigt har kostnaderna för bostäder, t ex räntor och energi, inte stigit på samma sätt.

Rapporten som Fastighetsbyrån beställt av företaget Värderingsdata tittar på nettot om man jämför bostadens värdeutveckling med den ackumulerade bostadskostnaden 2008-2013, i Sveriges residensstäder. Prisutvecklingen jämförs med boendekostnaderna som beräknas utifrån 85 % belåning, rörlig snittränta (minus 30 % skattereduktion) och samtliga driftkostnader. Rapporten visar att bostaden kan innebära högre ”intäkter” än utgifter.

Fler får betalt för bostadsrätten…
Bland Sveriges 21 residensstäder så har elva haft ett positivt netto på bostadsrätter under de senaste fem åren – Stockholm, Uppsala, Linköping, Jönköping, Växjö, Göteborg, Karlstad, Örebro, Falun, Umeå och Luleå. Högst ”boendeintäkt” hade bostadsrättsägarna i Uppsala med ett netto på + 376 288 kr på fem år eller + 6271 kr per månad.

…än för villan
På villasidan har bara två av residensstäderna haft ett positivt netto – Stockholm och Uppsala. Stockholmarna är de som har haft högst boendeintäkt med + 224 076 kr på fem år eller + 3735 kr per månad.

- Vi har haft kraftiga prisökningar under en lång period samtidigt som driftskostnaderna ökat marginellt. Det innebär att man i vissa fall kan säga att man har haft en boendeintäkt. Om man köpte en bostad för fem år sedan och säljer idag så har prisökningen alltså varit större än de sammanlagda kostnaderna för boendet. Och under de senaste fem åren har det generellt sett varit mer lönsamt att bo i bostadsrätt än villa. Sedan ska man komma ihåg att rapporten ger en historisk bild och säger inget om hur det kommer se ut de kommande fem åren, säger Lars-Erik Nykvist.

- Prisutvecklingen skiljer sig kraftigt från ort till ort. Till exempel har priserna i vår tredje största stad Malmö inte stigit så mycket. Det innebär också att Malmö ligger bland de städer som haft högst kostnader kvar när värdeökningen är bortdragen, säger Lars-Erik Nykvist.

Se bifogat dokument med förklaring av hur siffrorna tagits fram samt siffror för samtliga residensstäder.

Värdeökning – kostnader per månad 2008-2013:

Villa Bostadsrätt
Östersund -4 441 kr -2 605 kr
Umeå -3 990 kr 3 041 kr
Luleå -416 kr 2 748 kr

För mer information och kommentarer kontakta gärna:
Lars-Erik Nykvist, VD Fastighetsbyrån

Kort om Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 500 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2013 förmedlade företaget cirka 38 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 60 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.