Köpläge på fjällstugor

Fastighetsbyråns mäklare har bedömt vad en typisk fjällstuga kostar på olika skidorter i Sverige. Och det kan vara köpläge - på vissa orter. I omtyckta Sälen har priserna på Fastighetsbyråns fjällstuga sjunkit med 10 procent och i Åre har priserna stått still i flera år. På vissa andra orter, t ex Hemavan och Branäs, har efterfrågan och priserna däremot ökat.

Fastighetsbyrån har låtit sina mäklare bedöma vad en likadan, typisk fjällstuga kostar på olika skidorter runt om i svenska fjällen. På varje ort har mäklarna bedömt två olika lägen. Ett läge i anslutning till liftsystem, så kallat Ski in – Ski out, och ett läge cirka en mil från skidanläggningen.

-        Om man är intresserad av att köpa en fjällstuga är det definitivt rätt läge att se sig omkring nu, säger Anna Sjögren Andersson mäklare hos Fastighetsbyrån i Sälen. Vi har flera topputrustade fjällstugor som idag ligger relativt lågt i pris.

-        I Åre kan marknaden närmast beskrivas som avvaktande, berättar Lena Sandström på Fastighetsbyrån i Åre. Efter en kraftig uppgång för fyra-fem år sedan har priserna på fjällstugor i Åre planat ut. Priserna är förstås fortsatt höga men vi ser inte att de kommer att stiga ytterligare.

Prisskillnaden är stor mellan olika orter. Dyrast är det i Sälen och Åre där en typstuga i centralt läge kostar runt tre miljoner. I Branäs, en av Sveriges snabbast växande skidorter, får man exakt samma stuga för en tredjedel av den summan.

-        Att bopriserna på skidorterna följer bostadsmarknaden i stort är förstås helt naturligt. Trenden tycks vara att de stora, etablerade och dyra orterna sjunker eller står still i pris. De orter som ökar i pris tycks vara lite mindre orter där det byggs mycket nytt som matchas av en efterfrågan, säger Johan Vesterberg, pressansvarig på Fastighetsbyrån.

Hemavan och Tärnaby går starkt
I Anja Pärsons och Ingemar Stenmarks Tärnaby och i grannorten Hemavan pekar trenden rakt uppåt. Där ökar priserna med 10 %.

-        Vi märker av en stor efterfrågan i Hemavan och Tärnaby. Att området expanderar kraftigt med nyproduktion av bostäder, service och handel har påverkat investeringarna på orterna, säger Walter Mannberg på Fastighetsbyrån i Umeå. Hemavan och Tärnaby är snösäkert och skidsäsongen är lång, dessutom är priserna fortfarande betydligt lägre än i till exempel Åre och Sälen och det är klart att det påverkar intresset bland köpare i södra Sverige, säger Walter Mannberg mäklare hos Fastighetsbyrån i Umeå.

Definition av Fastighetsbyråns Fjällstuga:

• 3 sovrum (två mindre på ovanvåning och ett större med dubbelsäng på nedervåning) och ett allrum med välutrustat kök (från 1989).
  • 6-8 bäddar.
  • 1 plan med loftdel, 80 golvyta.
  • Byggår 1989.
  • Bastu, braskamin, torkskåp i hallen och skidförråd.
  • Betongplatta och timmerfasad.
  • Kaklat badrum med dusch och wc.
  • Tomt på 1000
  • Kommunalt VA och direkt EL.

Läge 1: I anslutning till liftsystem (Ski in Ski out).
Läge 2: Ca 1 mil från skidanläggning.

Siffran inom parentes är utvecklingen sedan mäklarnas prisbedömning för ett år sedan.

Sälen, Norra Europas största skidort med närmare 2 miljoner besökare varje år.
Läge 1: 2 700 000 (-10 %)
Läge 2: 1 900 000 (-9,5 %)

Grövelsjöfjällen, Grövelsjön är en by i Älvdalens kommun 19 mil norr om Mora,
Läge 1: 1 400 000 (0 %)
Läge 2: 1 000 000 (-9,1 %)

Lofsdalen, Familjeskidort vid Lofssjön i Härjedalen. Sveriges 3:e högsta fallhöjd på backarna.
Läge 1: 1 700 000 (-5,6 %)
Läge 2: 900 000 (-10 %)

Orsa Grönklitt, stort rekreationsområde i Dalarna med skidcentrum. Även Norra Europas största björn-/rovdjurspark.
Läge 1: 1 900 000 (0 %)
Läge 2: 1 050 000 (0 %)

Idre Fjäll, här finns Dalarnas brantaste backe Chocken och backen med namnet som säger precis vad den är, Dalarnas längsta.
Läge 1: 2 400 000 (0 %)
Läge 2: 1 150 000 (0 %)

Fjätervålen, berg och skidanläggning i norra Dalarna, bara 20 km öster om Idre.
Läge 1: 1 500 000 (0 %)
Läge 2: 950 000 (0 %)

Åre, stor och känd skidort med bra flyg- och tågkommunikationer och ett skidsystem med 42 liftar och 108 nedfarter.
Läge 1: 2 800 000 (0 %)
Läge 2: 1 500 000 (0 %)

Branäs, En av Sveriges snabbast växande skidanläggning i Norra Värmland. Har flera år i rad röstats fram till Sveriges bästa skidanläggning för familjer.
Läge 1: 1 100 000 (+10 %)
Läge 2: 550 000 ( 0 %)

Hovfjället, Naturreservat norr om Torsby. Sveriges sydligaste fjäll.
Läge 1: Ej aktuellt i Hovfjället som är naturreservat.
Läge 2: 540 000 ( -10 %)

Tärnaby, klassisk skidort som också är Ingemar Stenmarks, Jens Byggmarks och Anja Pärsons hemort.
Läge 1: 1 100 000 (10 %)
Läge 2: 800 000 (0 %)

Hemavan, har 30 nedfarter och lång, snösäker skidsäsong. Flygplats med direktflyg till Stockholm.
Läge 1: 1 650 000 (10 %)
Läge 2: 800 000 (0 %)

För mer information:
Fastighetsbyrån i Sälen, Anna Sjögren, 070-630 28 52
Fastighetsbyrån Åre, Lena Sandström, 070-642 01 19.
Fastighetsbyrån Torsby, Åsa Karlsson, 0730-45 98 45.

För kontakt med övriga fjällmäklare kontakta Johan Vesterberg eller sök här:

Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 400 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2011 förmedlade företaget cirka 36 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 50 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.

Besök vårt nya nyhetsrum: press.fastighetsbyran.se

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/Fastighetsbyran