Kvinnor basar över bostadsbytet

Sverige ses ofta som relativt jämställt jämfört med många andra länder. Men gäller det även när man ska byta bostad? En undersökning från Fastighetsbyrån visar att kvinnan är mer drivande i de flesta delar av processen att byta bostad. Mest tydligt är detta när det kommer till inredning av den nya bostaden då männen nästan aldrig får bestämma mest.

Fastighetsbyråns undersökning visar att fler kvinnor (38 %) än män (20 %), som nyligen köpt en bostad, anser att de varit mest drivande när det gäller att dra igång processen att byta bostad. Endast 3 % av kvinnorna anser att deras partner varit mest drivande för att initiera processen. Ungefär samma förhållande gäller när det gäller vem som varit mest aktiv i sökandet efter ny bostad där 44 % av kvinnorna anser att de varit mest drivande.

När det kommer till det slutgiltiga beslutet är det mer jämlikt. 69 % av kvinnorna och 72 % av männen anser att båda fått bestämma lika mycket. Dock tycker även här något fler kvinnor (23 %) än män (16 %) att de bestämt mest.

-Det är tydligt att kvinnorna ofta tar större ansvar när det gäller att dra igång bostadsbytet och att söka efter det nya boendet. När det gäller det slutgiltiga valet av boendet kommer mannen in och bestämmer i nästan samma utsträckning som kvinnan. Man kan se det som att kvinnan får göra får göra grundarbetet och så kommer mannen in och är delaktig i det slutgiltiga avgörandet, säger Johan Vesterberg, pressansvarig på Fastighetsbyrån.

När flytten är över och det är dags att inreda den nya bostaden är jämlikheten som bortblåst. Här anser hela 60 % av kvinnorna att de fick bestämma mest och endast 2 % anser att deras partner fick bestämma mer över inredningen. Och männen säger inte emot. 46 % av männen erkänner att deras partner fick bestämma mest över inredningen.

FRÅGOR OCH RESULTAT:

Vem var mest drivande i att initiera processen att byta bostad?
Kvinnorna svarade: Jag 38 %, min partner 3 %, Båda två, 59 %
Männen svarade: Jag 20 %, min partner, 12 %, Båda två, 68 %

Vem var mest aktiv i att söka efter rätt bostad att flytta till?
Kvinnorna svarade: Jag 44 %, min partner 5 %, Båda två, 51 %
Männen svarade: Jag 25 %, min partner, 20 %, Båda två, 55 %

Vem fick bestämma mest i det slutgiltiga valet av ny bostad?
Kvinnorna svarade: Jag 23 %, min partner 8 %, Båda två, 69 %
Männen svarade: Jag 16 %, min partner, 12 %, Båda två, 72 %

Vem fick bestämma mest i valet av inredning i den nya bostaden?
Kvinnorna svarade: Jag 60 %, min partner 2 %, Båda två, 38 %
Männen svarade: Jag 7 %, min partner, 46 %, Båda två, 48 %

Se även bifogat dokument med samtliga resultat från undersökningen.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes 9-24 mars 2011 av Reagera Marknadsanalys på uppdrag av Fastighetsbyrån. Undersökningen genomfördes via telefon och målgruppen bestod av 259 personer som köpt en bostad genom Fastighetsbyrån med tillträden mellan 5 januari och 1 februari 2011.

För mer information och kommentarer kontakta gärna:
Lars-Erik Nykvist, VD Fastighetsbyrån

E-post:
johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån, fastighetsbyran.se, ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1300 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige. Under 2010 förmedlade företaget cirka 37 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 51 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.