Kvinnor mer räntepessimistiska än män

Efter den senaste höjningen ligger idag reporäntan på 1,75 och Riksbankens räntebana visar successiva höjningar under de kommande åren. Enligt en undersökning som Fastighetsbyrån har genomfört har svenska låntagare bra koll på förväntade räntehöjningar. Kvinnor tror dock på en högre ränta än män. Och boende på mindre orter är mer pessimistiska än storstadsbor.

Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, har genomfört en undersökning för att ta reda på hur medvetna svenska låntagare är om Riksbankens kommande räntehöjningar. Resultaten visar att låntagarnas gissningar ligger mycket nära Riksbankens prognos för reporäntan.

-        De flesta har bra koll. Det finns en viss spridning i svaren men den samlade bilden låntagarna har av reporäntans utveckling ligger nära Riksbankens prognos. De flesta bostadsägare håller sig informerade om ränteläget och är medvetna om att det kommer höjas successivt framöver, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Resultaten visar även att kvinnor tror på en högre reporänta än män. Kvinnornas tror på en räntenivå 0,3 procentenheter högre än männen under hela perioden fram till sommaren 2014. Resultaten visar även att de som bor i storstäder tror på en lägre räntenivå än de som bor i mindre städer.

I flera undersökningar har vi sett att män har en liten mer positiv syn på den ekonomiska utvecklingen och deras egen betalningsförmåga. Den här gången är det också männen som ligger närmst Riksbankens aktuella räntebana för reporäntan, fortsätter Lars-Erik Nykvist.

Låntagare totalt Riksbankens prognos* Man Kvinna Storstad Övriga landet.
Jan 2012 2,9 % 2,24 % 2,8 % 3,1 % 2,8 % 3,0 %
Juli 2012 3,1 % 2,74 % 3,0 % 3,3 % 3,0 % 3,2 %
Jan 2013 3,3 % 3,06 % 3,2 % 3,5 % 3,2 % 3,4 %
Juli 2013 3,4 % 3,33 % 3,3 % 3,6 % 3,3 % 3,5 %
Jan 2014 3,5 % 3,55 % 3,4 % 3,7 % 3,3 % 3,6 %
Juli 2014 3,6 % - 3,4 % 3,7 % 3,4 % 3,7 %

* Utifrån prognoser för 15:e november respektive 15:e maj.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Reagera marknadsanalys på uppdrag av Fastighetsbyrån mellan den 1 och 10 maj 2011. Undersökningen genomfördes via en webbenkät. Ett riksrepresentativt urval av 781 personer med bolån deltog i undersökningen.

För mer information och kommentarer kontakta gärna:
Lars-Erik Nykvist, VD Fastighetsbyrån

E-post:
johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån, fastighetsbyran.se, ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1300 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige. Under 2010 förmedlade företaget cirka 37 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 51 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.