Lågt, men ökat, förtroende för fastighetsmäklare

8 procent av svenska folket har högt förtroende för farstighetsmäklare. Glädjande för mäklarbranschen är att det är en ökning från 5 % procent 2010. Förtroendet för journalister ligger på samma nivå som mäklarna medan endast 4 % av svenskarna har högt förtroende för politiker, fondförvaltare och bilhandlare. Av yrkeskategorierna i undersökningen har läkare högst förtroende med 55 %.

För att ta reda på allmänhetens förtroende för fastighetsmäklare har Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarkedja, gjort en riksrepresentativ undersökning med 1000 respondenter. Resultaten visar att 8 % av svenskarna har högt förtroende för fastighetsmäklare. Det är en ökning från 5 % när en likadan undersökning genomfördes i oktober 2010. Den yrkeskategori som ligger närmast fastighetsmäklare är journalister som gått från 4 % 2010 till 8 % 2013.

Politiker i botten – läkare i toppen
I förtroendebotten ligger politiker, fondförvaltare och bilhandlare som endast 4 5 av svenskarna har högt förtroende för. I toppen ligger fortfarande läkare med 55 %, samma som 2010. Näst högst förtroend har poliser med 47 %, som dock gått ner från 50 %.

- Det är naturligtvis fortfarande ett för låg förtroende för mäklare men en tröst är att det går åt rätt håll. Några påtagliga förändringar är en bättre och tydligare lagstiftning samt att branschen tagit tag i lockpriser och infört accepterat pris. Det tror jag gjort skillnad. Jag tror också bilden av mäklare som gör lätta och snabba affärer och tjänar väldigt mycket pengar håller på att tyna bort – helt enkelt fört att den generellt inte stämmer, säger Lars-Erik Nykvist.

Fastighetsmäklare har relativt lågt förtroende hos den svenska allmänheten. Men när man frågar mäklarnas kunder direkt ser det annorlunda ut. Branschen får relativt bra betyg jämfört med andra branscher, t ex i Svenskt Kvalitetsindex.

- Vårt absoluta fokus är att ha nöjda kunder, både köpare och säljare. Och det har vi lyckats bra med även om man alltid kan bli bättre. Men det är också viktigt att påverka förtroendet för branschen i stort. Vi måste bli bättre på att visa hur mäklarna arbetar och hur kunniga och kompetenta de är. Samtidigt måste vi vara öppna för förändringar och våga ta tag i sådant som konsumenterna inte tycker fungerar, fortsätter Lars-Erik Nykvist.

Förtroende för olika yrkesgrupper (resultat från 2010 inom parentes):

• Läkare 55% (55%)
  • Poliser 47% (50%)
  • Advokater 22% (21%)
  • Banktjänstemän 22% (21%)
  • Hantverkare 17% (13%)
  • Fastighetsmäklare 8% (5%)
  • Journalister 8% (4%)
  • Politiker 4% (6%)
  • Fondförvaltare 4% (4%)
  • Bilhandlare 4% (6%)

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Reagera Marknadsanalys, på uppdrag av Fastighetsbyrån, 8 till 15 februari 2013. Målgruppen för undersökningen var svenskar i åldrarna 20-74 år. Datainsamlingen genomfördes via en riksrepresentativ webbpanel och totalt deltog 1000 personer i undersökningen. Undersökningen genomfördes på samma sätt 6 till 14 oktober 2010, med 1001 personer. Frågan som ställdes var ”I vilken utsträckning litar du på/har du förtroende för…”.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

E-post:
johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 400 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2012 förmedlade företaget cirka 35 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 50 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.