Mäklarpanelen: Ökad efterfrågan på bostadsmarknaden

Efterfrågan på bostadsmarknaden i Sverige har återhämtat sig efter en svacka innan sommaren.  Återigen har säljarna en fördel på marknaden i hela landet, enligt Fastighetsbyråns senaste Mäklarpanel.  Efterfrågan är dock lägst i Stockholm och Göteborg.

I Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, har 448 av företagets mäklare runt om i landet svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden. På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 7,15 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna). Det kan jämföras med 5,61 när samma fråga ställdes i juni. Fördelen för säljarna har alltså ökat relativt kraftig även om den inte når upp till samma nivå som när Mäklarpanelen genomfördes i april.

-       Marknaden har nu återhämtat sig och har nu ett mer normalt utbud och relativt stark efterfrågan, även om det varierar en del mellan olika segment. Innan sommaren, framförallt i maj, ökade utbudet relativt kraftigt på vissa orter. Amorteringskravet skapade en oro och många ville helt enkelt sälja innan första juni. Nu är den effekten borta vilket ger en stabilare marknad, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Trenden att efterfrågan är lägst i Stockholm (5,52) och Göteborg (6,48) håller i sig. Resultaten i Mäklarpanelen visar även att efterfrågan på villor är starkare än på bostadsrätter.

-       Bankerna har ju fasat in amorteringskravet under en längre tid, även innan första juni. En av effekterna verkar vara att efterfrågan sjunkit mest där bostäderna är som dyrast vilket känns naturligt. Parallellt kan vi även se att efterfrågan på villor blivit starkare än på bostadsrätter , säger Lars-Erik Nykvist.

För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu”, skala 0 (köparna) till 10 (säljarna), augusti 2016:

• Hela Sverige – 7,15 (5,61 juni, 7,53 april 2016)
  • Stor-Stockholm – 5,52 (3,77, 6,85)
  • Stor-Göteborg – 6,48 (4,98, 7. 93)
  • Stor-Malmö – 7,55 (7,25, 8,38)
  • Större ort – 7,15 (6,0, 7,77)
  • Mellanstor ort – 6,97 (6,74, 7,94)
  • Liten ort – 7,2 (6,76, 7,42)

Mäklarpanelen är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 1000 mäklare runt om i landet. Den senaste enkäten genomfördes 18-23 augusti 2016 och totalt svarade 448 personer. Svaren bryts ner på segmenten Stor-Stockholm, Stor-Göteborg, Stor-Malmö, Större ort, Mellanstor ort och Liten ort.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Kort om Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 250 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2015 förmedlade företaget cirka 48 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 93 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer. Företaget har även verksamhet utomlands med 13 kontor i Spanien och 2 i Portugal.