Mäklarpanelen: Ökad fördel för köparna på avvaktande bostadsmarknad

Fastighetsbyråns senaste Mäklarpanel visar att fördelen för köparna på bostadsmarknaden ökar igen. Den enda region som går mot strömmen är Stockholm där man nu för andra mätningen i rad ser en minskad fördel för köparna.

I Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, har 475 av företagets mäklare runt om i landet svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden. På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 4,32 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna). Det kan jämföras med 4,57 när samma fråga ställdes i slutet av augusti. Fördelen för köparna på marknaden har alltså ökat igen.

• Det är fortsatt ganska svajigt på bostadsmarknaden. Nu den senaste tiden kan valresultatet och börsoron ha smittat av sig på efterfrågan. Känslan generellt är att det finns en fortsatt osäkerhet kring vart marknaden och priserna är på väg och att många bostadskonsumenter är avvaktande. Det tydliga undantaget är Stockholm där vi ser en ökad efterfrågan och minskad fördel för köparna, säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Stockholm går mot strömmen
När siffrorna bryts ner på olika segment kan man se ökad fördel för köparna i alla segment förutom i Stockholm jämfört med i slutet av augusti.  I Stockholm minskar fördelen för köparna för andra mätningen i rad och även jämfört med oktober förra året är säljarnas ställning starkare.

• Vi kan se ett tydligt trendbrott i Stockholm, framförallt när det gäller bostadsrätter. Vi ser fler folk på visningarna, fler budgivningar och förhandsköp och kortare försäljningstider. Ofta startar trender i Stockholms innerstad för att sedan sprida sig till andra delar av landet. Det är inte omöjligt att vi får se samma utveckling framöver, säger Johan Engström.

För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu”, skala 0 (köparna) till 10 (säljarna)?

Okt Aug Juni April Jan Dec Okt
Riks 4,32 4,57 4,4 4,74 4,71 4,25 4,96
Stor-Stockholm 3,66 3,36 3,08 3,19 3,2 2,28 2,67
Stor-Göteborg 3,91 4,29 3,84 4,3 3,8 3,28 4,24
Stor-Malmö 4,69 4,78 4,82 4,62 4,62 4,54 5,33
Större ort 4,51 4,87 4,55 4,59 4,6 4,51 5,34
Mellanstor ort 4,7 4,91 5,02 5,28 5,3 4,67 5,89
Mindre ort 4,61 5,27 5,07 5,67 5,7 5,52 6,1

Mäklarpanelen är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 1100 mäklare runt om i landet. Den senaste enkäten genomfördes 15-22 oktober 2018 och totalt svarade 575 personer. Svaren bryts ner på segmenten Stor-Stockholm, Stor-Göteborg, Stor-Malmö, Större ort, Mellanstor ort och Liten ort.

Johan Vesterberg, Presschef, Fastighetsbyrån

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 600 medarbetare på 250 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2017 förmedlade företaget cirka 47 500 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 107 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.