Mäklarpanelen: Stor fördel för säljarna på bostadsmarknaden

Fortsatt lågt utbud och mycket stark efterfrågan på bostadsmarknaden. Fastighetsbyråns senaste mäklarpanel visar en fördel för bostadssäljarna i hela Sverige. Svaren visar även att valet skapat viss oro på bostadsmarknaden – men inte påverkat efterfrågan eller priserna.

I Mäklarpanelen från Fastighetsbyrån, Sveriges största mäklarföretag, har företagets mäklare svarat på frågor om läget på bostadsmarknaden. På frågan ”För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu” blev snittet 7,7 på en skala mellan 0 (köparna) och 10 (säljarna). Alltså en mycket tydlig fördel för säljarna och man kan se en ökad efterfrågan jämfört med innan sommaren. Motsvarande siffra i juni var 7,2.

• Bud före bud före visning. Så beskriver en av våra mäklare marknaden just nu. På många orter är utbudet väldigt lågt och bostäderna säljs mycket snabbt, ibland innan bostaden ens kommit ut på nätet. Å andra sidan ser det inte riktigt likadant ut över hela Sverige och vissa typer av bostäder är mer svårsålda. Fel läge, höga avgifter på bostadsrätter och stora renoveringsbehov är sådant som gör att efterfrågan minskar, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Efterfrågan är starkast i Stockholm (8,8), Göteborg (8,7) och större orter (8,1). Mellanstora orter ligger på 7,8 medan Mindre ort (6,3) och Malmö (6,3) har lägst efterfrågan.

Val och amorteringskrav påverkar marknaden – men inte bostadspriserna
På frågan ”Märker du att valet och regeringsskiftet påverkat bostadsmarknaden på något sätt?” svarar 72 % nej och 28 % ja. De som märkt en förändring hänvisar till viss oro kring ekonomi, amorteringskrav och förändring av fastighetsavgift samt RUT och ROT. Stockholm är den ort där flest mäklare, 39 %, märkt av en förändring efter valet.

På frågan ”Finns det en oro på marknaden kring införandet av amorteringskrav?” svarade 70 % viss oro, 6,5 % stark oro och 23,5 % ingen oro. Oron märks av mest i Stockholm där 76,8 % märker av viss oro och 10,7 % stark oro.

• Valet och diskussionerna kring amorteringskrav verkar ha skapat en viss oro bland konsumenterna. Dock har det än så länge inte påverkat efterfrågan eller priserna som ligger på rekordnivåer. Lite motsägelsefullt är oron störst i Stockholm där man även kan se att efterfrågan är som högst, fortsätter Lars-Erik Nykvist.

För vilka är bostadsmarknaden mest fördelaktig just nu”, skala 0 (köparna) till 10 (säljarna), okt 2014:

• Hela Sverige – 7,72 (7,18 juni 2014)

• Stor-Stockholm – 8,76 (8,2 juni 2014)

• Stor-Göteborg – 8,71 (7,49 juni 2014)

• Stor-Malmö – 6,31 (5,29 juni 2014)

• Större ort – 8,12 (7,69 juni 2014)

• Mellanstor ort – 7,82 (7,36 juni 2014)

• Liten ort – 6,34 (5,61 juni 2014)

Mäklarpanelen är en webbenkät som med jämna mellanrum skickas till Fastighetsbyråns ca 1000 mäklare runt om i landet. Den senaste enkäten genomfördes 22-27 okt 2014 och totalt svarade 491 personer.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 500 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2013 förmedlade företaget cirka 38 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 60 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.