Så vill svenskarna bo: Fint kök, öppen planlösning och stor terrass

Köket befäster sin ställning som det absolut viktigaste rummet för svenskarna när de ska välja nytt boende. Och om man får välja vill man helst ha en fräsch bostad med öppen planlösning. Öppen spis har liten påverkan på boendevalet och kvinnor har starkare åsikter än män. Detta och mycket mer framgår av en ny undersökning från Fastighetsbyrån.

Hur tänker svenskarna när de väljer boende och vilka faktorer är viktigast – det har Fastighetsbyrån tagit reda på i en ny undersökning där 1000 svenskar svarat på frågor.

Läget viktigast – öppen spis inte avgörande
Resultaten visar att läget är den viktigaste faktorn för svenskarna när de ska välja nytt boende, och närhet till grönområden och kommunikationer premieras. Näst viktigast är priset följt av planlösningen. Att bostaden är fräsch kommer på en fjärde plats, före storleken på bostaden.

Det som flest svenskar inte tycker påverkar deras val är öppen spis och att det ligger nära förskola och skolor. Närhet till nöjesliv är också få som ser som avgörande.

Köket överlägset viktigaste rummet
När det gäller vilket rum som är viktigast vid val av boende så kommer köket på en överlägsen förstaplats. 65 procent av svenskarna lägger störst vikt vid köket när de ska välja boende. Det kan jämföras med 27 % för vardagsrum, 6 % för badrum och 3 % för sovrum.

- I Sverige umgås vi mycket i våra hem och äter många måltider hemma – och då blir köket väldigt avgörande när man väljer bostad. Att ha ett bra kök, och gärna öppen planlösning, är alltså värdehöjande när man ska sälja en bostad. Och den tendensen verkar bli starkare och starkare om vi jämför med tidigare undersökningar. Det har pratats en del om att vi blir mer kontinentala och att badrummet är det nya köket, men det kan vi alltså inte se här, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Öppet ska det vara!
Resultaten visar också att svenskarna vill att köket ska ha bra förvaring, stora arbetsytor och bra utrustning. Öppen planlösning är också något som efterfrågas. 54 % föredrar öppen planlösning. 23 % föredrar separata rum medan det inte spelar någon roll för 23 %.

Takterrass och jacuzzi lockar
När svenskarna får addera något extra lyxigt till sin nya bostad ligger stor takterrass högst på önskelistan. Lyxigt badrum med jacuzzi kommer på en andra plats och stor walk-in-closet är också populärt.

Kvinnor ställer högre krav
Och här lyser klassiska könsroller igenom. 25 % av kvinnorna valde walk-in-closet som extra lyx medan bara 12 % av männen gjorde det. Männen föredrar i högre utsträckning TV/biorum. Och när det gäller skillnader mellan män och kvinnor är det tydligt at kvinnor lägger större vikt vid nästan alla faktorer när de ska välja ny bostad. Kvinnorna har alltså högre krav, på fler saker, jämfört med män.

Resultat:

Mest avgörande vid val av boende:

1. Läget/området
  2. Priset
  3. Planlösningen
  4. Fräscht
  5. Storleken på bostaden

Minst avgörande vid val av boende:

1. Öppen spis
  2. Närhet till förskola/skola
  3. Närhet till nöjesliv
  4. Nyproducerat
  5. Badkar

Se bifogad fil med samtliga resultat från undersökningen.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Reagera Marknadsanalys 25 mars-3 april, på uppdrag av Fastighetsbyrån. Frågorna ställdes till 1000 svenskar, 20-65 år, i en riksrepresentativ webbpanel.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Johan Vesterberg, Presschef, Fastighetsbyrån
E-post:
johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 400 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2012 förmedlade företaget cirka 35 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 50 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.