Södermalm populärast och mest gayvänliga stadsdelen

Södermalm är den stadsdel där flest Stockholmare vill bo, enligt en ny undersökning från Fastighetsbyrån. Stadsdelen rankas också högst på egenskaper som hipp, sprudlande, mångkulturell – och gayvänlig. Östermalm, där Pride-festivalen hålls i veckan, är Södermalms raka motsats. Kungsholmen och Vasastan ses som mellanmjölken, eller kanske den gyllene medelvägen.

Hur ser Stockholmarna själva på stadens olika stadsdelar? För att få svar på det har Fastighetsbyrån gjort en undersökning där 1000 invånare i Stockholms län svarat på frågor och rankat stadsdelarna utifrån olika egenskaper.

Resultaten visar att flest, 39 %, skulle välja Södermalm om de skulle bo i innerstan. Kungsholmen kom tvåa med 26 % följt av Vasastan med 21 % och Östermalm med 14 %. Egenskaper där Södermalm tydligt rankar högst är hipp, kulturell, sprudlande, mångkulturell och bohemisk. Stadsdelen ses även som överlägset mest gayvänlig.

• Jag är något förvånad över att stadsdelarna ändå skiljer sig så tydligt åt även om man kunde förvänta sig inriktningen. Stockholm följer samma mönster som många andra storstäder med vissa områden som attraherar fler kulturarbetare och hbtq-personer och ses som öppet och liberalt, säger Johan Vesterberg, presschef på Fastighetsbyrån.

Södermalms motsats Östermalm rankar högts på lyxigt, snobbigt, lugnt, traditionellt, tråkigt och pampigt. Egenskaper där alla stadsdelar rankar lika är barnvänlighet och miljövänlighet. Alla stadsdelar rankar även väldigt högt på ”stigande bostadspriser”. 69 % av Stockholmarna tycker att stigande bostadspriser stämmer väl in på Östermalm, Vasastan och Kungsholmen. Något fler, 71 %, tycker det stämmer väl in på Södermalm.

• Hela innerstan är väldigt het just nu och de olika stadsdelarna har olika saker som lockar – inte minst Södermalm. Och gayvänligheten borde vara en faktor som påverkar bostadspriserna. Inte bara för att många hbtq-personer väljer att bo i områden som ses som gayvänliga. Utan även för att det ofta förknippas med faktorer som hippt, spännande, nyskapande, kulturellt – vilket även attraherar en bredare grupp. Se t ex på New York med Chelsea och Meat packing och deras utveckling. Inte helt olikt Södermalm och t ex SOFO och Hornstull, säger Johan Vesterberg.

Se bifogat dokument för undersökningsresultat och siffror.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Reagera marknadsanalys på uppdrag av Fastighetsbyrån 7-14 juli 2014. Kartläggningen genomfördes via webbenkät till medlemmar i en webbpanel. Målgruppen är invånare i Stockholms län i åldrarna 20-74 år. Totalt deltog 1000 personer i undersökningen. Av dessa bor 85 % utanför Stockholms tullar, 2 % på Östermalm, 6 % på Södermalm, 4 % i Vasastan/Norrmalm och 3 % på Kungsholmen.

För mer information:
Johan Vesterberg, Presschef, Fastighetsbyrån

Kort om Fastighetsbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 500 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2013 förmedlade företaget cirka 38 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 60 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.