Svenskar positiva, och negativa, till ökande bostadspriser

Bostadspriserna i Sverige fortsätter att stiga. Men vad tycker egentligen svenskarna om det? En stor grupp svenskar, 42 %, är positiva till prisuppgången, enligt en ny undersökning från Fastighetsbyrån. Men många ser också negativt på prisuppgången, främst för att det blir dyrare att byta upp sig eller komma in på marknaden. Resultaten visar också att få svenskar tror att det finns en stor risk för en bostadsbubbla och att priserna kommer gå ner framöver.

De senaste siffrorna från Mäklarstatistik visar att bostadspriserna i Sverige fortsätter att stiga. Och prisutvecklingen på bostadsrätter har varit relativt kraftig under 2013. Fastighetsbyrån har frågat ett riksrepresentativt urval på 1000 personer hur de ser på den utvecklingen.

Många positiva till prisuppgång…
Resultaten visar att en stor grupp, 42 %, är positiva till prisuppgången. 24 % främst för att vinsten blir större vid en försäljning, 12 % för att kontantinsatsen till nästa boende ökar och 6 % för att de får möjlighet att öka sin belåning.

…medan andra är negativa
En relativt stor grupp är också negativa till de ökande priserna – inte bara de som inte äger ett boende idag. 17 % tycker att det är negativt eftersom det blir dyrare att komma in på marknaden. Men nästan lika många, 16 %, har en negativ inställning eftersom det blir dyrare att byta till en större eller bättre bostad. Resterande 25 % anger att de inte bryr sig om prisutvecklingen.

- När priserna går upp blir det givetvis ännu svårare för de som inte äger ett boende sedan tidigare att komma in på marknaden. Men möjligheten att uppgradera sitt boende kan också begränsas. Man ska komma ihåg att säljare oftast även är köpare. Det bästa, för de flesta som ska byta bostad, är en stabil och någorlunda förutsägbar marknad utan för kraftiga svängningar, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Få tror på sjunkande priser
Undersökningen visar också att få svenskar, 6 %, tror att priserna kommer sjunka under de kommande sex månaderna. 48 % tror på en prisuppgång vilket kan jämföras med 23 % när samma fråga ställdes för ett år sedan. 46 % tror i dagsläget att priserna kommer vara oförändrade framöver. 12 % av svenskarna tror att det finns en stor risk för att vi har en bostadsbubbla som kommer spricka. Motsvarande siffra var 9 % för ett år sedan.

- Man kan fråga sig hur mycket och hur länge priserna kan fortsätta upp. Många olika saker påverkar svaret på frågan och på kort sikt kan olika faktorer ge både upp och nedgångar. Men på lite lägre sikt är bostadsbristen på tillväxtorter avgörande. Därför är det svårt att se en större och ihållande prisnedgång framför sig, säger Lars-Erik Nykvist.

Se bifogad PDF med undersökningsresultaten.

Om undersökning
Undersökningen genomfördes av Reagera Marknadsanalys på uppdrag av Fastighetsbyrån 30/10-6/11 2013. Kartläggningen genomfördes via en webbenkät med ett riksrepresentativt urval. 1000 personer, 20-74 år, deltog. Motsvarande undersökning, med samma frågor och urval, genomfördes hösten 2012.

Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 400 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige och 8 kontor i Spanien. Under 2012 förmedlade företaget cirka 35 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 50 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.