Svenskarnas bild av fastighetsmäklare: Man med traditionella kläder och BMW

En 37-årig, medelsnygg man med traditionella kläder. Han kör en BMW, har en hög inkomst och beskrivs som driven och social. Så ser svenska folket bild av en fastighetsmäklare ut. Men yrket har förändrats och den verkliga ”snittmäklaren” ser till viss del annorlunda ut.

När man säger ordet fastighetsmäklare får de flesta tydliga associationer. Men hur ser bilden ut? När Fastighetbyrån frågar ett riksrepresentativt urval av 1000 svenskar om vad de ser framför sig när de tänker på en mäklare ser 61 % en man. 45 % anger att mäklaren är mellan 30 och 39 år och 38 % mellan 40 och 49 år. När det gäller inkomst anser 81 % att mäklare tjänar mer än genomsnittet.

På väg att bli ett kvinnoyrke

Bilden kan delvis bekräftas – men är på väg att ändras. Vid årsskiftet fanns det 6723 registrerade mäklare i Sverige varav 43,2 var kvinnor. Men andelen kvinnor ökar år för år och i åldersgruppen under 30 år är andelen kvinnor 60,2 procent. Cirka hälften av yrkeskåren är över 40 år men snittåldern är på väg ner*. Även inkomsterna i branschen har sjunkit och bedöms inte ligga över 35 400 per månad som är snittet för privatanställda tjänstemän i Sverige*.

- Det har skett några tydliga förändringar i branschen. Tydligast är kanske att det är en stor majoritet kvinnor som börjar som mäklare idag vilket naturligtvis påverkar branschen. Och lönerna har gått ner. Det är hårdare konkurrens och det tar längre tid att förmedla bostäder jämfört med 5-6 år sedan då det såldes mycket och det gick väldigt snabbt. De här förändringarna kommer att påverka synen på mäklare även om det kommer att ta tid, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Driven och social BMW-ägare
I undersökningen framgår även att 97 % av svenskarna anger att mäklare transporterar sig med bil och att mäklarna framförallt föredrar en BMW. När det gäller mäklarens personlighet kommer ”driven” i topp följt av pratglad, social och glad. Relativt många ser också en mäklare som ”påstridig” medan 0 % av svenskarna beskriver en mäklare som blyg. Svenskarna ser även mäklare som medelsmarta och medelsnygga.

- När det gäller de mer mjuka dragen hos mäklare så tror jag att det finns en bred variation och att yrkeskåren inte skiljer sig så mycket från Sverige som helhet. Men det är ett säljyrke som innebär daglig kontakt med många olika typer av personer vilket naturligtvis attraherar en viss personlighetstyp. Driven och social tror jag är en bra beskrivning på många mäklare, fortsätter Lars-Erik Nykvist.

Kvinnor mer poppis än män
Undersökningens resultat visar också att de flesta svenskar, 76 %, inte bryr sig om kön när man väljer mäklare. Dock föredrar 18 % en kvinna jämfört med 6 % som skulle föredra en manlig mäklare.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Reagera marknadsanalys på uppdrag av Fastighetsbyrån 8-15 februari 2013. Totalt deltog ett riksrepresentativt urval av 1000 personer, via en webbpanel, i åldrarna 20-74 år.

Se bifogat dokument med en sammanställning av undersökningens resultat.

*1: Källa Fastighetsmäklarinspektionen

*2: Källa SCB

För mer information och kommentarer kontakta gärna:
Lars-Erik Nykvist, VD Fastighetsbyrån

E-post:
johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

Kort om Fastighetbyrån
Fastighetsbyrån, fastighetsbyran.se, ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1400 medarbetare fördelade på 250 kontor runt om i Sverige. Under 2012 förmedlade företaget cirka 35 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 50 miljarder kronor. Fastighetsbyrån är marknadsledare på bostadsmarknaden, både i omsättning och i antal affärer.