Kommentar till Riksbankens räntebesked

Riksbanken låter reporäntan ligga kvar på -0,50 och även prognosen för reporäntan är oförändrad och indikerar som tidigare att långsamma höjningar av reporäntan inleds mot slutet av året.

Reporäntan är inte det som påverkar bostadsmarknaden just nu och dagens besked var ju väntat. Däremot så kan det ge lite mer lugn och stabilitet i en redan orolig marknad. Nu är det andra faktorer som påverkar mer såsom amorteringskravet och bankernas restriktioner, säger Carolina Stegman, vd på Fastighetsmäklarförbundet (FMF).

- När väl höjningarna av reporäntan börjar så sker det i långsam takt. Men det är ändå viktigt att man i sin boendekalkyl tar höjd för att klarar en boränta som ligger långt över det vi har idag, avslutar Carolina Stegman.