VLP Biotech Inc. rapporterar positiva resultat från utvärdering av ett första universellt influensa A vaccin

Som Tripep tidigare meddelat har det samägda bolaget VLP Biotech Inc. startat utveckling av ett universellt influensa A vaccin. VLP Biotech Inc. är nu glada att kunna meddela att bolagets första universella influensa A vaccinkandidat skyddar möss mot dödliga doser av musanpassat influensa A virus. Vaccinet är baserat på influensa M2 protein i kombination med bolagets patentsökta plattformsteknologi. Fördelen med M2 protein är att det ser likadant ut hos de olika influensa A virusstammarna. Således förväntas antikroppar mot M2 protein skydda mot de återkommande epidemierna som orsakas av nya och olika varianter av influensa A virus. Detta är det första resultatet som givit proof-of-concept för VLPs vaccinteknologi i en infektiös djurmodell där skyddande antikroppar genererats mot en annars icke-immunogen viruskomponent. “Vi är mycket uppmuntrade av dessa resultat som är ett första steg mot ett fungerande universellt influensa A vaccin. Eftersom det medicinska behovet och marknaden är enorm för ett universellt influensa A vaccin kommer detta att bli den första produkten som kommer från VLP Biotech Inc.” säger Tripeps VD Jan Nilsson. För ytterligare information vänligen kontakta: Jan Nilsson, VD, Tripep AB Tel: +46 8 449 84 80, mobil: +46 70 466 31 63 E-mail: jan.nilsson@tripep.se Rolf Nordström, styrelseordförande, Tripep AB Tel: +44 20 7839 8686, mobil: +44 7776 137 400 E-mail: rolf.l.nordstrom@btinternet.com Anders Vahlne, forskningschef, Tripep AB Tel: +46 8 5858 1313, mobil: +46 709 28 05 28 E-mail: anders.vahlne@labmed.ki.se