Bokslutskommuniké 2015-07-02 - 2015-12-31

Styrelsen och verkställande direktören för FastOut Int. AB avger härmed rapport för verksamhetsåret 2015.

Sammanfattning av bokslutskommuniké.

Finansiell översikt

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT 2015

Totala intäkter uppgick till 0,5 MSEK
Rörelseresultatet uppgick till -2,3 MSEK
Periodens resultat uppgick till -2,4 MSEK
Resultat per aktie uppgick till -0,06

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT KVARTAL 4 2015

Totala intäkter uppgick till 0,2 MSEK
Rörelseresultatet uppgick till -2,0 MSEK
Periodens resultat uppgick till -2,2 MSEK
Resultat per aktie uppgick till -0,05

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER RAPPORTPERIODEN (2/7-2015 - 31/12-2015)

• I maj 2015 startade hitta.se ett samarbete med FastOut i syftet att stärka besöksupplevelsen på hitta.se ytterligare. FastOut levererar 360° drönarvyer som ger besökarna på hitta.se möjligheten att uppleva geografiska platser på ett helt nytt sätt.
  • I oktober 2015 startade utvecklingen av ett samarbete och nu är det officiellt att Vitec ingår ett samarbete med FastOut i syfte att stärka Vitecs produkterbjudande. Samarbetet innebär en integration av de båda bolagens IT-system som resulterar i en sömlös och enkel beställningsprocess av 360° drönarvyer för bolagens gemensamma kunder.
  • I december 2015 tillkännagav Bolaget att i linje med det uttalade målet att expandera till tre nya marknader under 2016 meddelar Bolaget att ett av dessa länder blir Spanien. Valet av Spanien som första internationella marknad grundar sig i affärspotentialen för drönarvyer inom fastighetsbranschen.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Den 11 januari 2016 startade handeln med FastOut Int aktier på marknadsplatsen AktieTorget.
  • I januari 2016 blev Catena Fastigheter FastOuts första kund inom kommersiella fastigheter. Catena börjar nu använda 360° drönarvyer från FastOut’s IT-plattform för att tydligare och mer överskådligt presentera sina fastigheter.
  • I januari 2016 skrev ERA ramavtal med FastOut och satsar på 360° drönarvyer. ERA är Europas största mäklarkedja och har globalt 33 000 mäklare på ca 2 300 kontor. Företaget väljer att stärka sitt redan framgångrika marknadsförings- och säljprogram ytterligare med drönarvyer från FastOut.

VD har ordet

I januari i år tillträdde jag som ny VD i FastOut Int AB. Jag hade stora förväntningar och det stod snabbt klart att jag inte skulle bli besviken. Det råder inget tvivel om att bolaget lagt en mycket bra grund innan jag fick komma ombord.

Noteringen på Aktietorget gav mig en flygande start. FastOut får mycket positiv uppmärksamhet från såväl investerare, potentiella kunder, media som intresserade drönarpiloter. Några veckor in i min nya roll kan jag konstatera att vi har en väldigt spännande framtid att se fram emot. Vi är i en bransch som är i kraftig tillväxt med en unik och skalbar produkt. FastOut bryter helt ny mark och det är med stolthet jag kan konstatera att vi ligger längst fram.

Likt bolag som Airbnb som saknar fastigheter eller Uber som inte äger några taxibilar ska FastOuts affärsidé inte bestå av att flyga sina egna drönare utan istället förmedla kunders uppdrag till anslutna drönarpiloter.

Via vår digitala plattform kan företag som till exempel vill lyfta fram en geografisk position på ett nyskapande och professionellt sätt skapa egna 360° drönarvyer, som kan anpassas med intressepunkter. För en fastighetsmäklare kan en intressepunkt vara huset till salu, närmaste förskola och mataffär och för en golfbana kan det vara var respektive hål ligger.

Kunder kan välja att använda en befintlig vy från bildbanken som idag består av ca 10 000 vyer eller beställa en kundunik vy. Eftersom anslutna piloter kommer att få betalt för varje uppdrag och varje gång just deras vy används av kunder så kommer bildbanken att växa kraftigt. Ju fler vyer man som drönarpilot laddar upp desto större är sannolikheten att man över tid tjänar mer pengar. Och samtidigt förbättras databasen ytterligare.

Användningsområdena är nästan oändliga. Tjänsterna som FastOut erbjuder kan nyttjas av alla företag med en produkt eller tjänst som är kopplad till ett geografiskt läge. Bland våra kunder finns redan flera tunga aktörer så som Blocket, hitta.se, Datscha samt flera av landets största mäklarkedjor.

Året som gått präglades mycket av produktutveckling som delvis vuxit fram i symbios med våra kunder. Efter att ha stängt böckerna för tiden som bolaget varit aktivt, juli-december 2015, kan vi konstatera att vårt allra viktigaste fokus – att lansera konceptet brett och ta nya kunder – går över förväntan. Intäktsflödena är alltid svåra att bedöma för ett nystartat företag och intäkterna är lägre än vad vi bedömde i samband med uppstarten av företaget i somras. Vår långsiktiga målsättning att vara nummer ett på en kraftigt växande, men svåruppskattad marknad står fast. Vår ambition att ta 10 procent av den här marknaden står också orubbad, även om vi tror att det kommer att dröja längre än vad vi inledningsvis hoppats på.

Jag ser ljust på framtiden och tror på en stark tillväxt för 2016 och vår strategi att sluta avtal med nyckelkunder inom flera olika segment. Under årets första månad har flera strategiskt viktiga affärer landats som till exempel överenskommelser med både ERA och Skandiamäklarna, som är några av landets största mäklarkedjor.

En helt ny produkt som FastOut erbjuder är väldigt svår att estimera. Intäkterna växer i takt med antal abonnemang och vilka tjänster våra nya kunder utnyttjar samt i vilken utsträckning. Detta går också hand i hand med utbudet av befintliga vyer i bildbanken som ständigt växer, ju fler vyer vi har desto större blir efterfrågan.

Att bygga upp intäkterna kommer att ta tid, och är kvartalsmässigt ryckigt i början, trots ett bra inflöde av nya kunder. Det är därför inte meningsfullt att kommunicera framåtblickande försäljningsprognoser.

Vår ambitionsnivå är hög och under det kommande året har vi för avsikt att lansera FastOut utanför Sveriges gränser. Samtidigt fortsätter produkten att utvecklas och för att hänga med in i framtiden jobbar vi nu även med att ge våra vyer stöd för VR glasögon.

Alexander Greidinger
Verkställande Direktör