FastOut har tecknat avtal med första kunden i Spanien

Drönarbolaget FastOut har signerat ett samarbetsavtal med ett större mäklarkontor på spanska solkusten för användning av Fastouts IT-plattform. Spanien blir därmed det fjärde land där FastOut har verksamhet efter Sverige, Finland och Norge.

Avtalet med fastighetsmäklarföretaget i Spanien innebär inledningsvis att FastOut tillhandahåller sin IT-plattform för att kunden ska kunna mappa upp intressanta områden med 360° vyer. Vyerna ska sedan användas i marknadsföringssyfte och skräddarsys med intressepunkter för att på så sätt visa intressenter vad som finns i närområdet. Arbetet beräknas vara igång under december månad.

“Det är mycket glädjande att vi nu tar nästa steg i Spanien, som är ett land där jag ser stora möjligheter för FastOut att växa. Spanien är en högintressant marknad och när vi väl är igång med en första aktör vet vi att frågorna från andra brukar börja komma in”, säger Alexander Greidinger, VD på FastOut.

Spaniens fastighetsmarknad är i kraftig tillväxt efter finanskrisen och enligt statistik från Instituto Nacional de Estadistica gjordes 1 640 000 ägarbyten av bostäder i landet under 2015. Det kan jämföras med de ca 171 000 ägarbyten som gjordes i Sverige samma period, enligt Mäklarsamfundet, vilket ger en bild av hur stor den spanska bostadsmarknaden är.

Avtalet med det första mäklarföretaget i Spanien innebär en mindre intäkt för FastOut när plattformen börjar användas av kund. Men ambitionen är att skala upp verksamheten i Spanien i takt med att efterfrågan av 360° vyer som presentationsform för fastigheter och områden växer på den spanska marknaden.