FastOut lanserar ny drönarapp

VR- och drönarföretaget FastOut lanserar en ny app för drönare, till det växande nätverket av registrerade drönarpiloter.

FastOut ser att registrering av nya intresserade drönarpiloter fortsätter. Det är av strategisk vikt att ligga i framkant inom vår bransch. Den nya appen är anpassad till att passa med tre nya populära drönarmodeller: DJI Mavic, DJI spark och DJI Phantom 4 Pro. DJI dominerar marknaden för kommersiella drönare med en marknadsandel på ca 70% (The Economist, 10 juni 2017).

Prognoser estimerar att det kommer att säljas omkring 2,8 miljoner drönare för konsumentmarknaden under 2017 (Gartner, Februari 2017).

Drönarna utvecklas snabbt och blir både mindre i storlek och får bättre kapacitet. DJI Spark väger till exempel bara 300 gram och kan enkelt styras med en vanlig smartphone eller med handrörelser. Kameran är tillräckligt avancerad för att med FastOuts nya pilotapp skapa fantastiska panoramor. Det skapar också nya möjligheter då fler kunder väljer att köpa egna drönare och använda sig av FastOuts plattform för att skapa VR-upplevelser mot sina kunder.

Via appen kan piloterna både ta kundunika uppdrag men också flyga över och mappa av ett större geografiskt område. Appen kan styra drönaren till att automatiskt ta panoramavyer enligt en given standard. När vyerna har tagits skickas bilderna till FastOut för redigering. Tillbaka får piloten en färdig 360° vy som lagras i FastOuts molntjänst och kan skräddarsys via systemet och sedan delas digitalt.