FastOut lanserar ny tjänst för bygg- och anläggningsbranschen

Bristande kommunikation inom byggbranschen kostar varje år 40 miljarder kronor, enligt en undersökning från Svensk Byggtjänst. Drönarbolaget FastOut har en lösning för bygg- och anläggningsföretag som markant kan underlätta kommunikation och logistik.

Svensk Byggtjänsts undersökning visar att bristande kommunikation i byggprojekt medför fördyringar på 13 procent. Det motsvarar onödiga kostnader på 40 miljarder kronor per år räknat på totala byggvolymer. En del av lösningen för att minska kostnaderna kan vara FastOuts unika koncept mot byggindustrin som simulerar fysisk närvaro på arbetsplatsen och är ett redskap för tydlig och effektiv kommunikation. Med färdiga ikoner och ritfunktioner kan man via systemet skräddarsy en simulerad verklighet och snabbt dela den digitalt, vilket sparar tid och pengar.

Redan är ett av Nordens största bygg- och anläggningsföretag, Peab, samarbetspartner med FastOut. Samarbetet innebär att Peab via FastOuts IT-plattform kan skapa 360 graders panoramavyer över till exempel en större byggarbetsplats och där märka ut viktiga och uppdaterade intressepunkter som platskontor, leveransinfarter, parkering, säkerhetsutrustning, var nya vägar ska dras mm.

”Vi tror mycket på bygg- och anläggning som en viktig kundgrupp för FastOut. Fördelarna med att kunna skräddarsy 360° VR-vyer som enkelt kan ändras i takt med ett bygge är en uppenbar nytta, och kan vara en stor kostnadsbesparing i större bygg- och anläggningsprojekt”, säger Alex Greidinger, VD på FastOut.

För mer information om Fastouts produkt mot byggindustrin samt samarbetet med Peab, se video: https://www.youtube.com/watch?v=xn3-Ov2KBcA

För mer information om Svensk Byggtjänst undersökning: