Favoptic: Inga skillnader i glasögonkvalitet men stora skillnader i pris.

Nätuppstickaren på Europas glasögonmarknad, Favoptic.com, gläds åt undersökningen av kvaliteten på glasögon genomförd av Sveriges tekniska forskningsinstitut. Undersökningen avfärdar myten om att det finns stora skillnader på glas och bågar från olika optiker i Sverige, Finland och Norge. Favoptic ifrågasätter dock varför rapporten utesluter nätaktörerna, vars glasögon också håller samma kvalitet men oftast kostar en bråkdel i jämförelse med de optikerbutiker som ingick i undersökningen.

Carl Erik Eriksson, grundare och VD för Favoptic.com säger: ”Vi är både glada och tacksamma att Specsaver tagit på sig att beställa och betala den kvalitetsundersökning som genomfördes av Sveriges tekniska forskningsinstitut (SP). Den visar ju att vi i branschen håller god och jämn kvalitet. Jag ifrågasätter dock varför man valt bort nätaktörer som favoptic.com i undersökningen. Med över en halv miljon kunder i Norden så är vi en betydande aktör. Jag kan tänka mig att det kan bero på att vi, jämfört med flertalet av aktörerna i undersökningen, har samma kvalitet men lägre och dessutom transparentare priser på våra glasögon”. Genom att Favoptics glasögon vare sig passerar grossister eller optikerbutiker kan företaget erbjuda sina kunder glasögon till mycket fördelaktiga priser. Favoptics normalpris för ett par enkelslipade glasögon är 395 kronor och ett par progressiva glasögon 885 kr. Då ingår bågar, glas, porton, fodral, och fri ångerrätt. Nästan en halv miljon skandinaver har redan hittat till Favoptic.com, som nyligen också expanderar i Tyskland. ”Jag vet ju att vi på Favoptic i många fall köper in bågar och glas från samma producent som våra konkurrenter, därmed har vi samma kvalitet. För mig är det tydligt att Specsavers genom denna rapport försöker positionera sig som ett lågprisföretag men har valt att utesluta de aktörer som favoptic.com vars glasögon kostar en bråkdel av Specsavers” avslutar Carl Erik Eriksson, Vd och grundare av Favoptic.com www.favoptic.se Om Favoptic: Favoptic grundades 2000 av Carl Erik Eriksson, en äkta entreprenörssjäl som egentligen är barnkirurg. Affärsidén är att sälja glasögon via internet och erbjuda bra kvalité till mycket fördelaktiga priser genom att utesluta mellanhänder såsom grossister och optikerbutiker. Företagets affärsmodell är att kunderna fritt får låna hem bågar och sedan beställa utan att betala förrän de bestämt sig för att behålla sina färdiga glasögon. Idag har man många hundra tusen kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark och har inlett en expansion i Tyskland. Läs mer på www.favoptic.com