Nya glasögonbidraget är otydligt

Regeringen ska från och med 1 mars 2016 införa ett nytt glasögonbidrag för barn och ungdomar upp till 19 år. En glädjande nyhet för många.

Men när man studerar regeringens proposition 2015/16:71 byts glädjen snabbt ut mot frågetecken. Många frågetecken. Det verkar vara ett hastverk och ingen vet hur det ska fungera.

Låt oss börja med det vi vet. Bidraget är på minst 800 kronor. Däremot är det oklart om summan gäller per år? Om man får köpa flera par glasögon för summan? Och eftersom det står minst. Vad gäller uppåt – det är fortfarande upp till landstingen.

Hos oss på Favoptic skulle 800 kronor räcka till två par glasögon. Är det okej att köpa två par direkt? Efter ett år får man köpa nya glasögon igen – eller hur snart får man göra det? Ingen vet. Inte SKL, Inte landstingen.

Landstingen i Skåne har nu meddelat att barn och ungdomar som köper glasögon efter 1 mars ska spara sina kvitton. I mitten av maj 2016 ska köparna sen få reda på vilka regler som gällde och de ska då kunna ladda ner en blankett, fylla i den och komplettera med kvitton.

Den stora frågan är varför regeringen släpper ett sådant ofärdigt förslag. Det är inte bra för optikerbranschen, för barnen eller för regeringen.

Telefon: 46 707 77 09 10.

Favoptic säljer glasögon på nätet direkt från sliperiet, utan onödiga mellanhänder eller andra saker som fördyrar. Därmed kan Favoptic pressa priserna ordentligt. Favoptic var först i världen med att sälja glasögon direkt till konsument via internet. Idag har bolaget funnits i över tolv år och har över en halv miljon kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland. 2011 startade Favoptic även försäljning av egna kontaktlinser. Se gärna mer på www.favoptic.com