Och vinnaren från Konstfack heter Ulla-Britta Westergren!

Under Stockholm Fashion Week har vinnarna i tävlingen Framtidens brillor – utopi och verklighet, ett designsamarbete mellan Konstfack och Favoptic.com, presenterats på Grand Hôtel i Stockholm.

Favoptic.com, som är en uppstickare på den europeiska glasögonmarknaden, har tillsammans med den modekunniga juryn utsett Ulla-Britt Westerberg till vinnare. Westerbergs bidrag utmanar självaste definitionen för ett par glasögon och är väl passande för den som vill rusta sig för att synas i dagens tuffa omvärld. Nedan presenteras de tre vinnarna.

1:a pris på 20.000:- gick till Ulla-Britta Westergren (Ädellab/Metallformgivning) som med sin modell ”Fit for Sight” utmanat självaste definitionen för ett par glasögon. Är det en exklusiv asseccoar med drag av brynja hon skapat, eller rentav en Hijab – med inbyggd synskärpa?

2:a pris på 10.000:- gick till Joel Danielsson (Industridesign) som i sin båge ”Tellus: Pantó” korsat bohemens runda look med det strikt kantiga.

3:e pris på 5.000:- gick till Marie Johansson (Industridesign) som laborerat med förhållandet mellan klassisk symmetri respektive asymmetri i skapandet av sin båge ”Amicus”.

-       Någon som behöver rusta sig och syna(s) inför denna tuffa omvärld, säger glada vinnaren Ulla-Britta Westergren apropå vem hon ser som en användare av ”Fit for Sight”. Och prispengarna vet hon redan hur hon skall använda. – Ja, jag skall söka utbyte under 2011, så pengarna kommer att gå till nya projekt där.

-        – Namnet ”Fit for Sight” är ju fantastiskt, det definierar ju vad ett par glasögon handlar om, samtidigt som modellen tänjer på vad som kan kallas glasögon, kommenterar jurymedlemmen Agnes Braunerhielm (moderedaktör vid Rodeo) det vinnande bidraget.

-       Glad är också Favoptics vd Carl Erik Eriksson: – Designsamarbetet med Konstfack har verkligen gett oss på Favoptic en enorm input. Med vår erfarenhet trodde vi kanske att vi sett allt som kunde göras vad gäller bågar och glas, men så var inte fallet! Ta bara bågen Amicus, här måste särskilda verktyg skapas, för att kunna producera bågen. Det är en utmaning omöjlig att motstå.

Om tävlingen:

Under våren 2010 inledde Favoptic.com ett spännande designsamarbete med Konstfack i Stockholm i form av en tävling. Deltog gjorde studenter vid avdelningarna för Industridesign och Ädellab/Metallformgivning. Uppdraget var att skapa morgondagens glasögonbågar.
Tre vinnare utsågs av en jury bestående av:

-       Agnes Braunerhielm, Moderedaktör Rodeo

-       Karina Eriksson Wärn, Modeskribent och Moderådets trendspanare i Paris

-       Carl Erik Eriksson, grundare och VD för Favoptic.com

-       Christina Smith, VD assistent, Favoptic.com

Pressbilder på alla bidragen samt Favoptics glasögonsortiment laddar du ner hos www.favoptic.com/press

För mer information kontakta:

Carl Erik Eriksson, grundare och VD, Favoptic.com

E-mail: carl.erik@favoptic.com

Vill du låna bågar eller få mer information om samarbetet med Konstfack, kontakta:

Christina Smith, Favoptic.com

E-mail: christina@favoptic.com