• Favoptic/

Optikernas centralorganisation samt de fem största glasleverantörerna bötfälls med över 1 miljard kronor.

Enligt Favoptic.com, ett svenskt företag som säljer prisvärda glasögon på nätet, finns det allt för många aktörer som tillsammans försöker skruva upp priserna på glasögon onödigt mycket. Därför välkomnar nu Favoptic.com Bundeskartellamts beslut att bötfälla optikernas centralorganisation i Tyskland samt de fem största glasleverantörerna i Europa (bland andra Carl Zeiss) för att ha olagligen samarbetat för att höja glaspriserna.

”Beslutet om bötfällning är naturligtvis viktigt för oss då vi, förutom i Sverige, Finland, Danmark och Norge även säljer glasögon på den Tyska marknaden” säger Carl Erik Eriksson, grundare och VD för Favoptic.com.

Favoptic.com har sålt glasögon på nätet i snart tio år. Låga priser, kvalité och ett enkelt sätt att låna hem och köpa Favoptics glasögon har gjort företaget till en uppstickare i den redan hårt konkurrensutsatta glasögonmarknaden. En marknad där det, enligt Favoptic.com, råder lite av vilda västern vad gäller illegala karteller och användning av lockpriser.

”Det är en sak att våra konkurrenter, på grund av sina fysiska butiker och olika mellanhänder, måste hålla högre priser än oss och då gärna försöker attrahera kunder med lockpriser. Men att optikernas centralorganisation tillsammans med glassliperierna håller på med illegala karteller känns absurt. Inte konstigt att alltfler handlar glasögon direkt på nätet. Beslutet om bötfällning är naturligtvis viktigt för oss då vi sedan ett år tillbaks säljer glasögon även på den Tyska marknaden” säger Carl Erik Eriksson, grundare och VD för Favoptic.com

Normalpriset för ett par glasögon hos Favoptic.com är 395 kr. Då ingår glasögonbåge, glas slipade i din egen styrka, frakt hem i brevlådan och självklart, oavsett skäl, 14 dagars fri ångerrätt. Företaget satsar även på synundersökningar i egen regi och i Sverige har företaget för närvarande mottagningar med legitimerade optiker i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Favoptic.com finns i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland.

Länk till Bundeskartellamts pressmeddelande om beslutet: http://www.bundeskartellamt.de/wDeutsch/aktuelles/presse/2010_06_10.php

www.favoptic.com

För mer information kontakta:

Carl Erik Eriksson, grundare och VD för Favoptic.com

Tele: 070- 77 70 910, E-mail: carl.erik@favoptic.com

Om Favoptic.com:

Favoptic grundades 2001 av Carl Erik Eriksson, en äkta entreprenörssjäl som egentligen är barnkirurg. Affärsidén är att sälja glasögon via internet och erbjuda bra kvalité till mycket fördelaktiga priser genom att utesluta mellanhänder såsom grossister och optikerbutiker. Företagets affärsmodell är att kunderna fritt får låna hem bågar och sedan beställa utan att betala förrän de bestämt sig för att behålla sina färdiga glasögon. Idag har man flera hundra tusen kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark och står inför en expansion i Tyskland. Läs mer på www.favotic.com