Välkommen till Stockholm Fashion Week och Grand Hôtel, Stockholm, den 18 augusti!

Den 18 augusti kl.15.00 presenteras vinnarna från Konstfack!

Nu är det dags att presentera vinnarna i tävlingen Framtidens brillor – utopi och verklighet ett designsamarbete med Konstfack.

Ulla-Britta Westergren (Ädellab/Metallformgivning) utmanar med sin modell ”Fit for Sight” självaste definitionen för ett par glasögon. Är det en exklusiv asseccoar med drag av brynja hon skapat, eller rentav en Hijab – med inbyggd synskärpa? Medan Marie Johansson (Industridesign) laborerat med förhållandet mellan klassisk symmetri respektive asymmetri i skapandet av sin båge ”Amicus” har Christofer Blixt (Industridesign) tagit fasta på just det asymmetriska och skapat en lekfull modell döpt till ”2-d”. Johan Lindberg (Industridesign) har valt att skapa en båge i så okonventionella material som masonit och kalvskinn, döpt till ”Modern Timber”. Och Joel Danielsson (Industridesign) har i modellen ”Tellus: Pantò” korsat bohemens runda look med det strikt kantiga – samt använt sig av en traditionell svensk kulör: faluröd.

Kom och kika på de fem nominerades förslag, och fira vinnarna tillsammans med oss.

Vi bjuder på bubbel och tilltugg. Naturligtvis går Du hem med en gåva. Juryn, bestående av Agnes Braunerhielm (moderedaktör, Rodeo), Karina Ericsson Wärn (modeskribent), Christina Smith (Vd assistent, Favoptic) och Carl Erik Eriksson (Vd, Favoptic) finns förstås också på plats. Vill du komma? Hör av dig till christina.smith@favoptic.com

Var: Grand Hôtel, Blasierummet, Södra Blasieholmshamnen 8, Stockholm

När: onsdag 18 augusti 2010. Klockan: 14.00 – 16.00. Prisutdelning: kl.15.00.

Utöver Konstfacksbågarna finns förstås vår nya spännande kollektion på plats, som innehåller något för alla smaker.

www.favoptic.com

Retro, minimalism, färgstarkt – kvalitetsbågar för alla smaker, till låga priser.

O.S.A till christina.smith@favoptic.com

Favoptic grundades 2001 av Carl Erik Eriksson, en äkta entreprenörssjäl som egentligen är barnkirurg. Affärsidén är att sälja glasögon via Internet och erbjuda bra kvalité till mycket fördelaktiga priser genom att utesluta mellanhänder såsom grossister och optikerbutiker. Företagets affärsmodell är att du fritt får låna hem bågar och sedan beställa utan att betala förrän du bestämt dig för att behålla dina färdiga glasögon. Idag har man flera hundra tusen kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark och står inför en expansion i Tyskland. Läs mer på www.favoptic.com