Fazer Amica satsar på publik caféverksamhet

Hava Java – svart som helvetet, starkt som döden, sött som kärleken

Fazer Amica satsar på den publika verksamheten med nygamla cafékonceptet Hava Java. Ett splitternytt Hava Java har öppnat i nya Lindhagenområdet på Kungsholmen i Stockholm och ytterligare nyöppningar är på gång.
Kaffe - svart som helvetet, starkt som döden, sött som kärleken är ett gammalt turkiskt ordspråk som vi lever efter på Hava Java!

Fazer Amica tar steget vidare mot den publika verksamheten med cafékonceptet Hava Java, ett modernt kaffekoncept för en bred medveten publik med krav på kvalitet.
– Vi satsar främst på att etablera oss på platser där det finns en tillräckligt stor genomströmning av människor, till exempel i köpcenter, gallerior och i företagsbyar, säger regionchef Michael Bühring på Fazer Amica AB.

Konceptet har moderniserats och i dagarna berikades alltså nya Lindhagenområdet på Kungsholmen med ett Hava Java. Fler satsningar har redan skett och andra är på gång. Det första Hava Java enligt det nya konceptet öppnades på Terminal 3 på Arlanda, följt av caféet i T-baneplanet på Åhléns city i Stockholm. Vid Stora torget i centrala Halmstad påbörjas snart en total ombyggnation av caféet där och i september öppnar ett helt nytt café vid Norra Bantorget i Stockholm.

Hava Java ska följa de senaste trenderna på marknaden och erbjuda ett högkvalitativt och aktuellt sortiment av kaffe, kondisprodukter, smörgåsar och lättare mat.
– När det gäller riktigt gott kaffe är bartendern som tillreder kaffedryckerna, baristan, en nyckelperson. Så även på Hava Java, berättar Magnus Hammarling, produktchef på Fazer Amica AB.

Café i grön byggnad
Lindhagenområdet är en spännande blickpunkt invid Essingeleden, i en av Stockholms mest utvecklingsbara stadsdelar, Hornsberg på nordvästra Kungsholmen. Caféet är inrymt i en byggnad som är uppförd enligt Greenbuilding-kriterierna och ytterligare ett steg längre, med en energiförbrukning som är ca 45 procent lägre än "normalt", belysning enligt GreenLight och 100 procent förnyelsebar elenergi.

– Det känns extra roligt att flytta in i en av Stockholms första GreenBuilding-fastigheter, tycker Michael Bühring.

Taggar: