Fazer fyller 125 år och firar med att öppna upplevelsecentret Fazer Experience

Fazer är ett av Nordens största familjeägda matföretag. I år firar företaget 125 år genom att öppna upplevelsecentret Fazer Experience. Här visas historien om Fazer från starten 1891 till dagens verksamheter i form av utställningar och upplevelser.

Upplevelsecentret Fazer Experience invigs den 17 september 2016, 125 år efter öppnandet av Karl Fazer Café i Helsingfors. Byggnaden domineras av ekologiskt, finländskt material och utställningarna och upplevelserna har tagits fram i nära samarbete med Fazers medarbetare.

– Att komma till vårt besökscenter ska vara en upplevelse för alla sinnen, för stora och små, för finländare och internationella gäster. Genom åren är det många som besökt oss för att se hur vi tar fram våra produkter. Nu är vi glada att kunna visa fler hur vi arbetar. Vi är stolta över att ha samarbetat med Finlands främsta talanger inom design i skapandet av Fazer Experience och dess innehåll, säger Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

På Fazer Experience erbjuds besökarna att uppleva Fazer i alla dess former och besökaren får ta del av såväl de klassiska Fazer-produkternas historia som av företagets framtidsplaner. Besökaren får titta, smaka och känna, gå under riktiga kakaoträd, lära sig näringslära tillsammans med en robot, gå en virtuell rundtur i fabriken, prova på en karriär som mjölnare och bekanta sig med Fazers medarbetare.

Karl Fazer startade företagets första café den 17 september 1891 på Glogatan i Helsingfors. Karl Fazer kallade sig sockerbagare och hans uppskattade hantverk har sedan starten betraktats som välsmakande konst. Än idag finns caféet kvar på samma adress. Fazer började exportera konfektyrprodukter till Sverige redan i slutet av 1800-talet. 1952 startades Fazers brödtillverkning och idag är Fazer ett välkänt företag i Sverige och serverar bland annat maten i Riksdagshuset i Stockholm.

Om Fazer Experience
Upplevelsecentret ligger i Vanda utanför Helsingfors där Fazer redan har stora delar av sin verksamhet. Här har man årligen haft ca 50 000 besökare. Centret består av 20 olika delar och är drygt 3000 kvadratmeter stort. 22 personer kommer att arbeta heltid i centret. Den 1 oktober 2016 öppnar centret för allmänheten.

Presskontakt
Sofia Liljefors Edlund, Communications Director Fazer Sverige, +46 70 202 6225 / sofia.liljefors-edlund@fazer.com
Följ oss på Fazers pressrum: http://news.cision.com/se/fazer-sverige

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazerkoncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar: