Fazer har lämnat in en klandertalan

Oy Karl Fazer Ab har lämnat in en klandertalan hos Svea hovrätt. Orsaken till klandertalan är att skiljenämndens beslut från den 23 februari baserar sig på sådana omständigheter som inte åberopats, och som inte heller varit föremål för behandling under skiljeprocessen.

I skiljedomen i tvisten mellan Malfors Promotor AB och Oy Karl Fazer Ab samt Oy Cacava Ab beslöt skiljenämnden att avvisa Malfors krav på att Cacava måste minska sitt aktieinnehav i Cloetta Fazer AB. Skiljenämnden förkastade dessutom Malfors krav på att Fazers och Cacavas röster skall räknas samman på Cloetta Fazers bolagsstämma.

Skiljenämnden beslöt därtill att Oy Karl Fazer Ab inom en sexmånadersperiod skall sälja ut så många aktier i Cloetta Fazer som krävs för att Fazers och Oy Cacava Ab:s aktieinnehav inte sammanlagt representerar mera än 44,7 % av rösterna i bolaget. Samtidigt får varken Fazers eller Cacavas respektive innehav i bolaget representera mera än 38,9 % av rösterna. Enligt skiljedomen skall aktierna säljas ut till institutionella placerare, som i sin tur skall sälja vidare aktierna på den Nordiska Börsen.

Skiljenämndens sistnämnda beslut är mycket ovanligt och baserar sig på sådana omständigheter som ingen part åberopat och som inte heller har varit föremål för behandling under skiljeprocessen. ”Vi kom efter närmare studier av utslaget fram till att vi bör lämna in en klandertalan hos Svea hovrätt”, konstaterar koncernchef Berndt Brunow.

De tre största enskilda ägarnas aktieinnehav i Cloetta Fazer AB (publ):
Oy Karl Fazer Ab: 42,2 % av rösterna och 29,7 % av aktiekapitalet
AB Malfors Promotor: 39,6 % av rösterna och 20,5 % av aktiekapitalet
Oy Cacava Ab: 10,4 % av rösterna och 28,4 % av aktiekapitalet

Vid eventuella frågor kontakta:
Chefsjurist Max Oker-Blom, tfn +358 400 600 887
Kommunikationsdirektör Ulrika Romantschuk, tfn +358 40 566 4246