Fazer säljer världens mest sällsynta choklad

I november lanserar Fazer ett begränsat parti av rosa choklad under varumärket Pure Dark. Den rosa chokladen framställs ur en ny chokladsort, Ruby-choklad, som först kom ut på marknaden 2017. Den produceras av ruby-kakaobönor genom en unik tillverkningsmetod. Fazer Pure Ruby säljs från och med den 12 november i Fazers nya webbshop, Fazer Candy Store.

Den rosa Ruby-chokladen är en egen chokladsort, med egenskaper från mörk choklad, mjölkchoklad och vit choklad. Den patenterade uppfinningen har tagit över tio år att ta fram. Chokladen tillverkas på Fazers chokladfabrik i Vanda utanför Helsingfors.

-        Ruby-chokladen får sina karaktäristiska drag från de speciella ruby-kakaobönorna. Chokladen är naturligt rosa till färgen och har en bäraktig smak, men den innehåller inga tillsatta färg- eller smakämnen”, säger Tiina Karppinen, direktör för produktutveckling på Fazer Konfektyr. Ruby-chokladen tillverkas av 100% ansvarsfullt producerade kakaobönor som odlats i Elfenbenskusten, Brasilien och Ecuador.

Köp chokladen via Fazer Candy Store

Den rosa chokladen går att köpa via Fazers nylanserade webbshop, Fazer Candy Store, som levererar inom hela EU. Webbshoppen erbjuder ett utvalt sortiment ur Fazers godis- och xylitolprodukter, samt även unika godisboxar som inte går att få någon annanstans. I webbshoppen finns också flera omtyckta finska produkter som annars inte går att få tag på i Sverige.

Fazer Pure Ruby-chokladkakorna har tillverkats i ett begränsat parti på 15 500 stycken och varje chokladkaka är numrerad. Chokladen säljs från och med den 12 november i webbshoppen Fazer Candy Store.

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Lilljeforss, Kommunikationsdirektör, Fazer Sverige
Tel: +46 72 526 49 91
E-post: cecilia.lilljefors@fazer.com

Fazer koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Vi har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar: