Fazer söker lösningar för ökad mental vitalitet genom RSA Student Design Awards

Designtävlingen RSA Student Design Awards 2016/17 är nu igång med 12 nya uppdrag. Ett av uppdragen är från Fazer som vill hitta nya sätt att bibehålla och öka den mentala vitaliteten och hjärnkapaciteten hos äldre människor.

Fazer är för andra gången samarbetspartner till designtävlingen RSA Student Design Awards. RSA Student Design Awards är en internationell tävling där formgivningsstudenter utmanas i att tackla sociala, ekonomiska och miljömässiga problem genom designtänk. Fazers utmaning denna gång uppmanar till att utnyttja design för att svara på de utmaningar och möjligheter som den åldrande befolkningen upplever.

Fazer deltar aktivt i innovationssamarbeten och RSA Student Design Awards är ett sätt att stödja det stora utvecklingsprojektet Fazer Brainfood. Brainfood är ett samlingsnamn för den mat som hjälper hjärnan att fungera på bästa sätt. Tillsammans med sömn och fysisk och mental motion kan brainfood förbättra hjärnans hälsa och den intellektuella förmågan.

– Vi undersöker matens roll i att upprätthålla och förbättra hjärnans förmåga och matens allmänna inverkan på individens hälsa och välmående. Vi letar efter nya sätt att öka de äldres mentala vitalitet för att förbättra deras välmående, vilket i sin tur kan höja livskvaliteten och i bästa fall förlänga deras liv, säger Heli Arantola, Senior Vice President för strategi och förnyelse på Fazer.

Om RSA Student Design Awards
Studerande och nyutexaminerade i alla åldrar och från alla länder kan delta i tävlingen. För årets utmaning ska deltagarna utforma någonting som kan hjälpa människor att anamma beteenden som upprätthåller och ökar den intellektuella förmågan och ökar livskvaliteten för de äldre. Lösningen får vara i valfritt format. Vinsten är 2 500 pund och en avlönad plats i teamet för grafisk design vid Waitrose. Läs mer här: http://sda.thersa.org/

Presskontakt
Sofia Liljefors Edlund, Communications Director Fazer Sverige, +46702026225/sofia.liljefors-edlund@fazer.com
Följ oss på Fazers pressrum: http://news.cision.com/se/fazer-sverige

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazerkoncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Taggar:

Citat