Fazers Trendrapport 2019 visar; Morgondagens lunchgäst söker en maxad upplevelse

Att vi äter med ögat har de flesta hört, men att det finns en hel vetenskap kallad neurogastronomi bakom hur våra sinnen styr matupplevelsen är nytt för många. Exklusiva restauranger har länge haft sensoriska upplevelser på menyn, men nu ser vi att den nya generationen på arbetsmarknaden förväntar sig en helhetsupplevelse även på lunchen. Det är en av insikterna i Fazers Trendrapport 2019, Framtidens mat.

Den snabba samhällsutvecklingen har medfört ett ökat behov av upplevelser och tillfredsställelse av individuella preferenser. För restaurangvärlden har detta inneburit ett mer holistiskt arbetssätt, och krav på en ökad tydlighet av vad gästen kan förvänta sig sett till mat, upplevelse och restaurangens värderingar.

Neurogastronomisk forskning visar att våra förväntningar på maten framför oss, eller på atmosfären runtomkring oss, associerar till kunskap som finns lagrad sedan tidigare i våra hjärnor. Färger, texturer, ljud, design och till och med bestick och tallrikar, berättar för oss vilka smaker vi kan förvänta oss.

Utvecklingen av nya koncept hos Fazer baseras sedan länge på en helhetsupplevelse av mat, service och atmosfär, där atmosfär blir allt viktigare.

- Som matföretag tänker vi av tradition främst på kvalitet i smak, råvaror och servering. Givet detta behöver vi löpande hålla oss à jour med trender och fånga upp nya behov och influenser. Idag vet vi att smaker förstärks av stämning och atmosfär, varför vi nu tar in så kallade ’mood operators’ i våra restauranger som ägnar sig helt åt att skapa god stämning, säger Susanne Moland, chef för kommersiell utveckling på Fazer Food Services.

Viktigt att lunchrestaurangen ger en skön känsla

I den nordiska konsumentundersökning som ligger till grund för Fazers Trendrapport 2019 framgår att faktorer som bidrar till upplevelsen av en lunchrestaurang är viktiga.

På frågan hur viktigt det är att lunchrestaurangen har rätt stämning, ser trevlig ut och låter och känns bra svarar 35 procent av svenskarna, 52 procent av danskarna, 30 procent av norrmännen och 44 procent av finländarna att det är mycket viktigt*.

- Rapporten visar att vår prioritering att satsa på att förhöja upplevelsen av maten i våra restauranger ligger helt rätt i tiden, avslutar Susanne Moland.

I Fazers Trendrapport omnämns Punk Royale i Stockholm, och Restaurang Under i Norge som öppnar våren 2019, som sensoriska restauranger i framkant.

Fem spännande teman som tas upp i rapporten:

• Hur tarmfloran och vad vi äter påverkar hjärnan
  • Vad vi kan vänta oss när mat möter modern teknisk utveckling
  • Vilka gröna klimatvänliga trender som är hetast just nu
  • Hur resterna på tallriken blivit en hållbarhetsfråga
  • Hur våra sinnen samspelar för att förstärka den goda smaken

*Källa: Fazers Trendrapport ”Framtidens Mat 2019” (ladda ned den här)

För mer information:

Susanne Moland, chef för kommersiell utveckling, Fazer Food Services
Epost: susanne.moland@fazer.com

Ebba Lagersten, presskontakt, Fazer Food Services Sverige
Epost: ebba@rippler.se
Tel: 0708621938

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening.  Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar: