Fem tips för en mer hållbar jul

Julen är en av årets största mathögtider. Därför är det viktigt att tänka till när det kommer till inköp och att göra medvetna val. I år nådde Fazer sitt mål om att all choklad som tillverkas består av 100 % ansvarsfullt producerad och spårbar kakao, vilket underlättar för konsumenter att göra ett gott val när det kommer till julchokladen. I samband med denna milstolpe tipsar Fazer om andra hållbara val för julbordet.

- Julen är en tid då vi lägger ned mycket tid, pengar och omtanke på att skapa en perfekt högtid. Att vi nu har nått målet att kunna erbjuda 100 % ansvarsfullt producerad och spårbar kakao i vår choklad - något som vi vet att konsumenter efterfrågar – är ett steg i rätt riktning för en mer hållbar jul.  Vi vill därför också passa på att tipsa om  andra saker som kan göra julmaten lite mer hållbar, säger Mariana Granström, hållbarhetsansvarig på Fazer i Sverige.

Julen är mer än bara choklad. För den som vill ta ett större grepp än dessertbordet finns det fler val att göra när det kommer till julens godsaker. Marianas ytterligare tips för ett mer hållbart julbord:

1. Fler gröna alternativ
En bra huvudregel är att se till att fylla julbordet med så många gröna inslag som möjligt. Våga skapa nya mattraditioner och ät helt grönt på julafton, eller ersätt några rätter med vegetariska alternativ. Fokusera på kvalitet istället för kvantitet. Vid buffé kan man gott minska portionerna – tänk inte att störst julbord vinner.

2. Hållbar fisk
När det kommer till fisken så skippa den utrotningshotade ålen, även odlad. Håll dig till MSC-och KRAV märkt fisk så är du säker på att den är schysst. Klassiker som sill och ansjovis kan du äta utan dåligt samvete. Titta gärna på WWF’s fiskeguide för hur du ska tänka.

3. Resterna
Julens festligheter innebär matrester, kartonger, flaskor och burkar, och säkerligen lite elektronik som behöver återvinnas. Sortera och återvinn, och se till att ta vara på julmaten. De senaste årens ökade medvetenhet kring matsvinn gör också att det finns mängder av recept tillgängligt för den som vill göra nya rätter av julmaten.

4. Chokladen
Chokladen är viktig för oss under juletider och även här finns det flera goda val att göra. En bra väg är att läsa på om olika märkningar och innehåll. Det finns många märkningar kopplade till produktionen. Fazer köper UTZ, Rainforest Alliance- och Fairtrade Cocoa Programme-certifierad kakao, samt kakao genom direkta hållbarhetsprogram för att stötta de odlare som inte är certifierade av olika anledningar 2017 nådde Fazer målet att all choklad består av 100 % hållbar och spårbar kakao.

5. Brödet
Även om brödet inte står i fokus på julbordet så är skinksmörgåsen med senap, dopp i grytan, och vörtbrödet givna inslag för många svenskar under juldagarna. Brödet är också någonting som du kan göra om till en helt annan rätt, även om det har några dagar på nacken, inte minst som ett perfekt komplement till andra rester. Exempelvis göra crostini eller krutonger av de överblivna skivorna, eller varför inte en grönkålspesto gjord på rostade brödsmulor och resterna av grönkålen?

Läs mer om hur Fazers ansvarsfulla kakaoarbete här.

Presskontakt
Cecilia Ericson, Kommunikationsansvarig Fazer Sverige, +46 725 264 991 / cecilia.ericson@fazer.com
Följ oss på Fazers pressrum: http://news.cision.com/se/fazer-sverige
F
acebook: Fazer Sverige
Instagram & Twitter:@fazersverige

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser