Mats Liedholm utnämnd till VD för Fazer Sverige

Mats Liedholm har utsetts till VD för Fazer Sverige, en ny roll med ansvar för bolagets gemensamma aktiviteter. Samtidigt är Mats fortsatt VD för affärsområdet Fazer Lifestyle Foods och medlem av koncernledningen.

Mats Liedholm har omfattande erfarenhet från dagligvarubranschen i Norden och har haft ledande roller inom detalj­handels­företag, bland annat som marknadsdirektör för ICA Sverige. Som VD för Fazer Sverige är Mats ansvarig för att leda bolagets gemensamma satsningar, inom t ex varumärke, marknad och medarbetarengagemang, samt är Fazers primära talesperson för gemensamma frågor.

–  Den svenska marknaden är viktig för Fazer som vill ta en starkare position och växa via våra satsningar för affärsområdena inom såväl befintliga som nya affärer. Vi ser också potential i ett tydligare ledarskap kring frågor vi driver och står för gemensamt, t ex hållbarhet som blir allt viktigare för både ökat konsumentintresse och medarbetarengagemang, säger Mats Liedholm, VD Fazer Sverige.

Utnämningen innebär inga förändringar kring rapporteringsvägar eller styrning av Fazers affärsområden.

För mer information, vänligen kontakta:
Christine Kullgren Tf. Kommunikationsdirektör Fazer Sweden
Telefon: +46 (0)73 062 32 13
christine.kullgren@fazer.com

Fazer koncernen

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första café, med en mission att skapa mat med mening – och passion för att skapa stunder av glädje för alla omkring honom. Detta blev Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt, familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider och mjölkfria produkter, on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgångar grundas på Karl Fazers vision, värderingar och vågade kreativitet, hög kvalitet på produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till ca 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer baserade på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Northern Magic. Made Real.

Taggar:

Citat

Den svenska marknaden är viktig för Fazer som vill ta en starkare position och växa via våra satsningar för affärsområdena inom såväl befintliga som nya affärer. Vi ser också potential i ett tydligare ledarskap kring frågor vi driver och står för gemensamt, t ex hållbarhet som blir allt viktigare för både ökat konsumentintresse och medarbetarengagemang
Mats Liedholm, VD Fazer Sverige