Prisbelönta kockar tränar för VM på Coromantmässen i Sandviken

I november 2014 koras världens bästa lunch i Culinary World Cup i Luxemburg. Kocklaget Fazer Culinary Team, som redan har ett guld från Olympiade der Köche 2012, laddar för höstens världsmästerskap genom att testlaga sin tävlingsmeny på utvalda lunchrestauranger runt om i Sverige. I dag besöker de Coromantmässen i Sandviken.

Matlagningstävlingar förknippas ofta med kockar från exklusiva kvällsrestauranger. Men i internationella sammanhang finns även storköksklassen som korar världens bästa lunch. I Culinary World Cup ska Fazer Culinary Team laga lunch för 150 personer med en råvarukostnad på max 5 euro per person. Lunchen ska innehålla en soppa, två varmrätter; en med kött och en med fisk, en vegetarisk rätt, salladsbuffé och en dessert. I dag besöker kocklaget Coromantmässen i Sandviken för att provlaga tävlingsmenyn.

- Vi siktar på guld och det kräver sylvass precision i tillagning, smakupplevelse och presentation. Gästspelen ger oss värdefull feedback från gäster, kunder och kollegor, säger Joachim Mueller, lagledare för Fazer Culinary Team.

Temat för VM-menyn är Europa möter Asien. Lagets tolkning bygger på ytterligheter, att experimentera med mötet mellan noggrant utvalda nordiska råvaror och asiatiska kryddor och tillagningsmetoder.

Fazer Culinary Team finns inte bara till för att delta i tävlingar. De hjälper alla Amica- och Fazerrestauranger med kompetensutveckling och inspiration, idéer och arbetssätt. Laget hjälper restaurangerna att höja ribban, stärka matkulturen och utveckla erbjudandet med fullt fokus på mat.

- Vi satsar helhjärtat på lunchen. Vi tycker att det är viktigt att lyfta lunchens betydelse och ständigt utveckla och utmana vårt eget erbjudande. VM är ett sätt för oss att visa det för våra gäster, säger Anette Björnlund, marknadsdirektör på Fazer Food Services i Sverige.

Culinary World Cup 2014
I VM i Luxemburg den 22-26 november 2014 ska Fazer Culinary Team laga lunch till 150 personer med en råvarukostnad på högst 5 Euro per person. Lunchen ska innehålla en soppa, två varmrätter; en med kött och en med fisk, salladsbuffé och en dessert. Gemensamt tema för alla tävlande ska vara Europa möter Asien.

Om Fazer Culinary Team
Medlemmarna i Fazer Culinary Team är Joachim Mueller, Daniel Sparrfeldt, Niklas Edgren, Anna Lövgren, Niclas Melin och Mikael Börjesson som till vardags arbetar på Fazer Food Services lunchrestauranger runt om i Sverige. Läs mer om Fazer Culinary Team på www.fazer.se

För mer information, vänligen kontakta:
Anette Björnlund, marknadsdirektör, Fazer Food Services i Sverige
Mail : anette.bjornlund@fazer.com, tel: 0706 91 50 36

Fazer
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Sedan etableringen 1891 har företagets framgång grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Fazer Food Services serverar närmare 85 000 måltider dagligen i Sverige, de flesta under varumärket Amica, men även under varumärket Fazer. De cirka 220 enheterna finns på företag, skolor, universitet och militär samt inom äldrevården och vi är cirka 1600 anställda.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar: