Så ska Fazer bli bäst på lunch

Fazer som för svenskarna kanske är mest känt för sitt godis satsar nu långsiktigt på att utveckla sina 220 restauranger på företag, skolor, universitet och i äldrevården. Målet är att bli bäst på lunch. Som en del av satsningen nyanställer man nu Tomas Diederichsen, Årets kock 2011.

Tomas som tidigare arbetat på Ulfsunda Slott är från och med september tillbaka på Fazer. Att bli Årets Kock har inneburit en mängd spännande uppdrag men från och med i höst kommer han att fokusera på att utbilda och inspirera Fazers kockar för att höja nivån på företagets lunchrestauranger runt om i Sverige.

För oss på Fazer är lunchen dagens viktigaste mål. Därför gör vi allt vi kan för att kunna servera lunch i världsklass. Vi börjar bli så bra på det att vi ställer upp i Olympiade der Köche i Erfurt 6-9 oktober med Fazer Culinary Team. Kockarna i laget arbetar till vardags ute i våra restauranger. Med tanke på de 80 000 måltider vi serverar varje dag kan de inte få bättre träning, säger Anette Björnlundmarknadsdirektör på Fazer.

Tomas kommer att agera mentor för kockarna i Fazer Culinary Team och Fazer Culinary Professionals, som utvecklar morgondagens recept och luncher. Utöver det blir hans ansvar att leda utvecklingen av en än så länge hemlig satsning som även den fokuserar på dagens viktigaste mål - lunchen.

– Det ska bli väldigt kul att börja arbeta på Fazer igen. Det är ett bra företag som verkligen satsar på att utveckla sina restauranger kontinuerligt. Jag kommer arbeta med att sätta konceptet för framtidens lunch. Idag är det svårt att hitta en bra lunch, ofta betalar man mycket för något som inte smakar något särskilt. Och så slänger man i sig maten. Vi lägger alldeles för lite tid på lunchen idag och det tycker jag bör förändras, säger Tomas Diederichsen.

Tomas vurmar för svensk traditionell husmanskost, fast med en twist. Vid finalen i Årets kock överraskade Tomas juryn med att smaksätta maten med lakrits vilket kan komma att användas flitigt på just Fazer.

Om Tomas
Tomas Diederichsen
Ålder: 33
Uppvuxen och bosatt: Lidingö
Familj: Sambo och tre barn
Nuvarande arbetsplats: Fazer Food Services
Tävlingsmeriter: Årets kock 2011, vann Sveriges Köttkock 2007, final Årets Kock 2009

För mer information, vänligen kontakta:
Tomas Diederichsen, Fazer Food Services AB
mobil: 073-436 48 49

Anette Björnlund, marknadsdirektör, Fazer Food Services AB
e-mail: anette.bjornlund@fazer.com, mobil: 070 691 50 36

Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör, Fazer Sverige
e-mail: sofia.liljefors-edlund@fazer.com, mobil: 070 202 62 25

Fazer Food Services Sverige
Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster och bageri- och konfektyrprodukter (Fazer Bageri & Konfektyr). Kända varumärken är bl.a. Dumle, Geisha och Skogaholm. Koncernens omsättning år 2011 var över 1,5 miljarder euro, anställda 15 200, varav 2 700 i Sverige. Fazer Food Services är ledande inom måltidstjänster i Norden. I Sverige serverar Fazer Food Services närmare 80 000 måltider dagligen, de flesta under varumärket Amica. Våra cirka 220 enheter finns på företag, skolor och universitet samt inom äldrevården och vi är cirka 1500 anställda. I oktober 2012 tävlar Fazer Culinary Team i Olympiade der Köche i Erfurt. Läs mer på www.fazer.se.

Taggar: