Tyrkisk Peber på tredje plats i Sveriges favoritlakrits 2013

Fazers Tyrkisk Peber är Sveriges tredje mest populära lakrits. Av 142 lakritsprodukter som röstades fram korades slutligen Tyrkisk Peber som nummer tre under Lakritsfestivalen som gick av stapeln i helgen på Annexet vid Ericsson Globe.

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga lakritsfest, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Tävlingen Sveriges favoritlakrits 2013 påbörjades i januari i år. Av de 142 produkter som nominerades tävlade de fem lakritsprodukter som fått flest röster i finalen som pågick den 20-21 april.

- Tyrkisk Peber Orignial är en unik produkt på marknaden. Smakupplevelsen är ’extra allt’, hårda lakritskarameller fyllda med hett salmiakpulver. Den är också en klassiker som har funnits ända sedan 1977, säger Veronica Calusson, varumärkeschef, Fazer Brands i Sverige.

Fazer har tillverkat Tyrkisk Peber sedan 1996. Innan dess gjordes de populära karamellerna av den danska sötsakstillverkaren Perelly. Idag tillhör Tyrkisk Peber Fazers mest uppskattade produkter. Styrkan på den eldiga produkten har märkts ut på förpackningen med en trestegsskala av flammor. Tyrkisk Peber Original har maximala tre flammor, något som verkar passa det svenska folket då den redan 2011 utsågs till Sveriges favoritlakrits.

- Tyrkisk Peber är sedan flera år den mest sålda lakritskaramellen på den svenska marknaden och vi är stolta över att den åter igen har placerat sig högt som svenska folkets favoritlakrits, fortsätter Veronica Clausson.

Resultat Sveriges favoritlakrits 2013
1. Salmiakkola från Desserter utan gränser
2. Lakrids A från Lakrids by Johan Bülow
3. Tyrkisk Peber från Fazer
4. Super Salty från Lakritsfabriken
5. Salty från Lakritsfabriken

Tyrkisk Peber finns i fyra olika varianter: Original, Hot & Sour, Firewood och Volcano.

För mer information om Lakritsfestivalen besök hemsidan: www.lakritsfestivalen.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Veronica Clausson, Brand Manager, Fazer Brands
mobil: 0706 74 90 88, e-post: veronica.clausson@fazer.com

Taggar:

Om oss

Fazer-koncernen Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Vi har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 marknader. I Sverige har vi fyra bagerier, en kvarn, ett 40-tal bageributiker och cirka 200 restauranger och caféer på företag, skolor, universitet och inom försvar, sjukvård och äldrevård. Vår mission – Mat med mening – förverkligas av närmare 3300 medarbetare runtom på våra många hållbara och innovativa verksamheter. Kända varumärken i Sverige är bland annat Karl Fazer, Dumle och Tutti Frutti, Amica, och Fazer Food & Co, Frebaco, Froosh och Gateau samt Skogaholm och Fazer Rotfruktsbröd, Rågkusar, Frökusar med flera. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact. Vi skapar smakupplevelser