Eva Persson utnämns till VD för Cloetta Fazer Sverige AB

Eva Persson (43) utnämns till verkställande direktör för Cloetta Fazer Sverige AB, som är Cloetta Fazer-koncernens dotterbolag i Sverige. Utifrån sin nuvarande position som företagets kommersiella direktör känner hon såväl bolaget som marknaden väl.

Eva Persson har en lång erfarenhet inom snabbrörliga konsumentvaror. Hon började arbeta på Cloetta Fazer 2006 och har som ansvarig för den kommersiella verksamheten under de senaste åren framgångsrikt utvecklat företagets säljverksamhet samt samarbetet med handeln. Innan sin anställning hos Cloetta Fazer arbetade Eva 12 år på Coca-Cola Drycker Sverige AB, bland annat som marknadsdirektör samt inom ledande säljuppgifter.

Eva Persson kommer under våren att slutföra påbörjade kommersiella projekt inom Cloetta Fazer Sverige AB och tillträder som VD den 1 juni 2008. Fram tills dess är koncernens vice VD Curt Petri VD för dotterbolaget. I samband med sin kommande befattning blir Eva Persson även medlem i Cloetta Fazer-koncernens ledningsgrupp.

– Jag är mycket nöjd över att en person med Eva Perssons kompetens och erfarenhet kommer att leda vår verksamhet i Sverige. Att vårda och utveckla våra starka varumärken samt att utveckla samarbetet med handeln är viktiga nyckelfrågor för oss. I och med att Eva är väl insatt i verksamheten och i branschen kan hon leda bolaget mot de målsättningar vi har på den svenska marknaden, säger koncernchef Jesper Åberg.

Cloetta Fazer har en stark position på den nordiska konfektyrmarknaden med varumärken som Karl Fazer, Kexchoklad, Dumle, Geisha, Salta katten, Center och Polly. Försäljningen av Cloetta Fazers varumärken har under de senaste åren utvecklats väl, vilket har skapat behov av ytterligare kapacitet inom företagets chokladtillverkning. Som vi tidigare informerat om har Cloetta Fazer därför beslutat att investera i två nya chokladgjutningslinjer, en i fabriken i Ljungsbro och en i fabriken i Vanda i Finland. I och med detta kan satsningarna på de starka varumärkena fortsätta samtidigt som den befintliga chokladtillverkningen effektiviseras.

I oktober 2007 förvärvade Cloetta Fazer det svenska konfektyrföretaget AB Karamellpojkarna. Företaget är den tredje största aktören inom halstabletter i Sverige och varumärket Extra Starka Original är Sveriges volymmässigt största produkt inom segmentet halstabletter.

– Jag ser det här som en spännande och intressant utmaning. Vår ambition är att vi ytterligare ska stärka vår position som Sveriges ledande konfektyrföretag med en stark varumärkesportfölj samt produkter som tillverkas i våra fabriker nära konsumenterna. Jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med hela vår organisation i Sverige för att uppnå denna målsättning, konstaterar Eva Persson.